Bijna tweederde van de mkb-ondernemingen berekent geen roi (return on investment) voor haar it-investeringen. Dat blijkt uit onderzoek van IBM Business Consulting Services en Peoplesoft. De meeste ondernemingen realiseren zich onvoldoende wat de impact van terugverdientijd van hun it-investeringen op de totale bedrijfsresultaten is.
Het onderzoek is uitgevoerd binnen ondernemingen in België en Nederland die in de top van het mkb opereren. De ondervraagde ondernemingen zijn actief in productie, technische dienstverlening en/of distributie. De reden voor het uitvoeren van het onderzoek is het onvoldoende inzicht in roi bij het mkb. "Bij de meeste automatiseringsprojecten ligt de druk heel erg op de terugverdientijd", zegt Rob Cools, pr-manager bij Peoplesoft. "Naarmate wij daar beter inzicht in krijgen, kunnen we dat beter kwantificeren en hebben we een beter verkoopargument. In grote ondernemingen is de roi redelijk in kaart gebracht, maar bij het mkb is dat een ander verhaal. De resultaten van het onderzoek waren redelijk onverwacht voor ons."
Uit het onderzoek bleek ook dat de helft van de it-systemen niet is geïntegreerd bij mkb-ondernemingen. Bedrijven stellen integratie uit vanwege angst voor het verlies van de flexibiliteit en de moeilijke technische integratie tussen de verschillende systemen. Daarnaast spelen de hoge kosten die upgrades en standaardisatie met zich meebrengen een grote rol. "In het verleden hebben ‘big bang’-implementaties niet altijd de beoogde resultaten gebracht", zegt Roland Bemelmans, partner bij IBM Business Consulting Services. "Daardoor hebben bedrijven de indruk dat het berekenen van terugverdieneffecten voor it-investeringen geen zin heeft."
In het mkb gebruikt 80 procent een erp- of warehouse managing systeem. Bij slechts 40 procent zijn deze applicaties geïntegreerd in andere beheerssystemen. Eenderde van de middelkleine ondernemers heeft geen crm-applicatie en 70 procent heeft geen hrm-systeem. "Bedrijven benutten de mogelijkheden die er vandaag de dag zijn zeker niet om te komen tot optimale verbetering van de bedrijfsprocessen", aldus Koen Rakers, marketing director bij Peoplesoft. "Wil je onderscheidt maken in deze concurrerende markt, zul je hier als bedrijf heel snel op moeten schakelen."< BR>