UTRECHT – Financieel directeuren krijgen in Europa steeds meer invloed op het IT-beleid. Ze hebben een dikke vinger in de pap bij automatiseringsvraagstukken. De rol van de IT-specialisten is marginaal.
Dit blijkt uit een onderzoek dat het Britse bureau Marketing Research Database uitvoerde. Opdrachtgever was Hyperion Software, een Amerikaanse fabrikant van financieel-administratieve software. Ondervraagd werden 450 financieel directeuren van grote Europese ondernemingen die internationaal actief zijn en een omzet van meer dan 500 miljoen gulden hebben.
Volgens het onderzoek is een verrassend groot deel van de financieel managers zeer nauw betrokken bij de aanschaf van IT-produkten. Bijna 85 procent van hen houdt zich bezig met de beoordeling van de IT-behoeften van de verschillende afdelingen. Ruim 75 procent is actief betrokken bij het vinden van het juiste type oplossing en de evaluatie van de verschillende alternatieven. Zelfs de keuze van de leverancier wordt steeds minder vaak overgelaten aan de IT-specialisten. 50 Procent van de financieel directeuren kiest de leverancier. Met name in de Benelux hebben zij hier een zeer grote invloed op.
Kennis van zaken
De financieel directeuren zijn minder goed op de hoogte van de meer technische aspecten van hedendaagse informatietechnologie. Zo kent tweederde van hen de term client server. Het begrip data warehouse is bij slechts 41,6 procent bekend, terwijl 2,9 procent wel eens van Olap heeft gehoord. Een respondent dacht bijvoorbeeld dat Olap een Italiaans ijsje was. Hoewel de financiële mensen aardig wat invloed op de aankoopprocedure hebben, is hun kennis van de belangrijkste IT-begrippen heel laag.
Victor Kaminsky, Europees financieel directeur van Hyperion Software, toonde zich verrast over het (hoge) niveau van betrokkenheid bij de evaluatie en aankoop van software, vooral in relatie tot de kennis die de financieel directeuren hebben. In het algemeen stellen zij meer belang in de vraag wat automatisering voor de organisatie kan betekenen dan hoe het technische proces werkt. "Dat is dus iets waar software-leveranciers rekening mee dienen te houden bij het opstellen van hun marketing-strategie." Corr.
Betrokkenheid bij aanschaf IT-produkten
Niet betrokken | 5 procent |
Kiest leverancier | 50 procent |
Evalueert oplossingen | 76 procent |
Bepaalt IT-soort | 78 procent |
Bepaalt IT-behoefte | 86 procent |
Slechts 5 procent van de financieel directeuren zegt zich niet met de automatisering binnen hun bedrijf te bemoeien, terwijl bijna 86 procent zegt de behoefte aan IT te bepalen.