Van alle universiteiten in Europa loopt volgens chipfabrikant Intel de Technische Universiteit Eindhoven (TUE) voorop met het gebruik van draagbare computers.
De fabrikant koos de TUE daarom voor het maken van een reclamefilmpje om het gebruik van notebooks in het onderwijs te promoten. Marge Ang, voor Intel in Santa Clara verantwoordelijk voor de onderwijsprogramma’s en organisator van de reclamefilm: "Veel onderwijsinstellingen zijn zich nog niet bewust van de voordelen van mobiele computers." In Eindhoven volgde de filmcrew van Intel een dag lang bouwkundestudent Evelyn Pleijte, met haar notebook. Het filmpje moet eind juni klaar zijn en wordt over de hele wereld vertoond.
Stimulator
Ang schrijft de keuze van Intel toe aan de ijver waarmee de universiteit het gebruik van draagbare computers stimuleert. De TUE herbergt "twee van de zes beste onderzoeksscholen en ligt midden in het ‘high tech research centre’ van Nederland." Ze ziet hierin een verklaring voor het pionieren met laptops. De technische universiteit begon in 1997 volgens haar als de eerste in Europa met tegen lage prijs aanbieden van notebooks aan studenten. Zo’n 60 procent van de studenten in Eindhoven beschikt over een notebook, meent Ang. "En die 3500 studenten, kunnen hun laptop overal op de campus in het netwerk van de universiteit pluggen."
Het laptop-gebruik van de TUE wordt ook door de fabrikanten zoals Fujitsu en Toshiba in reclame-uitingen gebruikt, stelt ook TUE-woordvoerder Jaap Huiskamp. Het viel, zegt Huiskamp, zelfs Windows-topman Bill Gates op; die roemde de TUE in zijn toespraak tijdens zijn bezoek aan Den Haag vorig jaar.
Chipbakker Intel vindt de TUE vergelijkbaar met universiteiten in de Verenigde Staten en Mexico, die eveneens in de reclame figureren. n GH