Kwaliteitsverbeteringen ten aanzien van bedrijfsapplicaties voldoen niet aan de verwachtingen. Dat concludeert onderzoeksbureau Forrester na onderzoek in opdracht van Compuware.
Waarde halen uit it-investeringen begint met de kwaliteit van de ontwikkelde applicaties. 85 procent van de ondervraagde it-managers geeft aan dat applicatiekwaliteit belangrijk tot zeer belangrijk is voor het behalen van effectiviteit en waarde voor het bedrijf. Bijna tweederde van de respondenten is meer dan drie jaar geleden begonnen met de verbetering van deze kwaliteit, maar voldoen deze nog niet aan de verwachtingen. Van de 54 procent van de ondervraagden die geïnvesteerd hebben in test-tools voor applicatiekwaliteit, zag slecht 29 procent een verbetering.
Het grootste struikelblok is volgens de ondervraagden het gebrek aan een standaardkwaliteitsprocedure. Andere barrières zijn het ontbreken van training van it-medewerkers in ‘quality assurance’-procedures en het gebrek aan een formeel proces zoals CMM-certificatie.
Do’s and Don’ts
De respondenten deelden een aantal succesfactoren voor verbeteringen met Forrester.
(bron: Whitepaper ‘Todays quality assurance practices: how can we continue to improve?’ – Compuware Corporation)