Netscape blijkt in Nederland de ‘browser-oorlog’ met Microsoft tot nog toe goed te hebben doorstaan. Ondanks enorme marketing-campagnes heeft Microsoft als nummer twee in de markt geen bres kunnen slaan in het Netscape-bolwerk.
In september van dit jaar gebruikte 79,7 procent van de Nederlandse Internet-surfers Netscape Navigator. Dat aantal was medio november met slechts 1 procent gedaald tot 78,7 procent. Microsoft heeft in dezelfde periode 4,5 procent van de Internet-gebruikers weten over te halen hun browser te verruilen voor een Explorer. In totaal heeft Microsoft nu een aandeel van 18,4 procent.
Dit zijn de voornaamste conclusies uit een onderzoek dat het bureau Thalès heeft gedaan onder de Nederlandse Internet-populatie. De meest genoemde reden om van browser-type te veranderen is de verwachting dat de beeldopbouw sneller gaat. Ook de extra mogelijkheden van een bepaalde browser worden als reden genoemd. Sinds de lancering van Internet Explorer 3.0 laat Microsoft vrijwel geen middel onbeproefd om aandacht voor haar browser te trekken.
Het betrekkelijke geringe aantal gebruikers dat van browser wisselt, heeft mogelijk te maken met de snelheid waarmee de versies elkaar opvolgen. Binnenkort komen er al weer browsers die een geheel vormen met besturingssystemen. Microsoft Explorer 4.0 zal volledig versmolten zijn met Windows 95. Netscape heeft al een tipje van de sluier opgelicht van Constellation (zie Computable week 48). In de toekomst zal Constellation onderdeel uitmaken van de client/server-programmatuur Communicator.
Contracten
Wereldwijd zijn met enkele duizenden access providers contracten afgesloten om Explorer als voorkeur-browser te distribueren. In Nederland liepen ondermeer World Online, NL Net, Trefpunt Nederland (Rabobank) en The Internet Plaza over naar het Microsoft-kamp. In de Verenigde Staten maakten America Online en AT&T een dergelijke stap.
Verder zijn met American Express, NBC en andere ondernemingen overeenkomsten gesloten om gratis allerlei informatie ter beschikking te stellen aan Explorer-gebruikers. Microsoft heeft hiervoor forse bedragen betaald aan zeven web-uitgevers waaronder Espnet Sportszone, The Wall Street Journal en MTV Online. Overigens volgt Netscape eveneens een dergelijke tactiek. Inbox Direct levert ‘content’ van ondermeer de New York Times en Hot Wired direct af bij de gebruikers.