Standaardisatie van de nieuwe generatie mobiele datadiensten is een belangrijke voorwaarde voor het succes ervan. Het vorig jaar gestarte OMA (Open Mobile Alliance), een soort Ieee voor de telecomwereld, zou de komst van nieuwe diensten versnellen.
"De hele telecomindustrie is gebaat bij standaarden", zei Jukka Bergqvist, executive vice president Nokia Networks, vorige week op het 3gsm-congres in Cannes. De komst van gprs heeft ervoor gezorgd dat de omzet per gebruiker (arpu) in Europa gemiddeld met 15 procent is gestegen. Volgens Bergqvist is dit cijfer in Japan, waar 3G-telefonie realiteit is, opgekrikt tot ruim 35 procent. Mobiele datadiensten zijn de belangrijkste motor voor toekomstige groei. Nokia verwacht dat in 2007 in Europa van de 740 miljard euro omzet die de mobiele telefoniebedrijven realiseren, 11 procent komt uit direct berichtenverkeer en 21 procent uit ‘content’ en zakelijke diensten.
Gebruikersgemak
Deze groei is alleen waar te maken als de diensten gemakkelijk te gebruiken zijn. Volgens Bergqvist laat de pc-nachtmerrie uit de jaren tachtig zien dat standaarden een belangrijke voorwaarde zijn om dit doel te realiseren. Alle grote telecomfabrikanten, waaronder Nokia, Ericsson en Alcatel, grote it-concerns als Microsoft, HP, Sun en IBM en telecomaanbieders als T-Mobile, France Telecom en Telefonica, zitten sinds juni vorig jaar met elkaar om de tafel om standaarden voor nieuwe datadiensten af te spreken en gecontroleerd door te voeren in het eigen productenaanbod. Ook KPN is actief lid, omdat volgens een woordvoerder van het bedrijf standaarden een belangrijke voorwaarde zijn voor vooruitgang. Daarnaast wil het bedrijf ‘de discussie bijhouden’.
Bestaande overlegorganen als het Wap-forum, het Open Mobile Architecture en de Multimedia Messaging Service Interoperability Group zijn nu werkgroepen die onder de paraplu van OMA vallen. "Voorheen stonden deze initiatieven teveel los van elkaar, waardoor ze elkaar het werk belemmerden", zegt Mike Wehrs namens Microsoft betrokken bij overleg in OMA. Hij vergelijkt het OMA-intiatief met een instituut als de Ieee. "De telecomwereld heeft ook een raamwerk nodig dat voorziet in het starten van een werkgroep als een nieuwe dienst om een standaard vraagt." Volgens Wehrs bieden bestaande overlegorganen in de telecomwereld zoals de Itu en Etsi geen alternatief, omdat zij op deelneming van landen zijn gebaseerd. "Dit geeft op wereldniveau opererende ict-concerns te weinig houvast voor hun standaardisatiewerk."
Onafhankelijk
Volgens zijn collega Kati Riikonen, werkzaam bij Nokia, versnelt het OMA-raamwerk de komst van nieuwe diensten. "Elke dienst is opgebouwd uit meerdere componenten, die elk hun technische invulling eisen. Als partijen hiervoor elk hun eigen specificaties en systemen zouden ontwikkelen, dan zou dit heel veel tijd en energie vergen." Standaarden zorgen er volgens haar voor dat diensten platform- en netwerkonafhankelijk te ontwikkelen zijn. Nokia kondigde vorige week aan dat zijn oplossing voor direct berichtenverkeer, ontwikkeld door Oz, voldoet aan OMA-specificatie Imps 1.1.
Meer informatie over OMA is te vinden op: http://www.openmobilealliance.org
Sytse van der Schaaf