Binnenkort zal in de bouwmaterialenhandel elektronische facturering tot de mogelijkheden behoren. De belastingdienst werkt samen met de betrokken branche-organisaties aan een digitaal formulier dat een enorme tijdsbesparing moet opleveren. Zowel fabrikanten als leveranciers hebben hier voordeel van.
Dit maakte HCP-Edibouw, het onafhankelijke platform voor ‘EDI in de bouw en bouwtoelevering’, afgelopen donderdag bekend tijdens het symposium ‘Bouwmaterialenhandel of Papierwinkel’ in Utrecht. Dit symposium werd gehouden ter gelegenheid van de bouwbeurs.
Materialenstroom
Als het hele traject van bestelling tot facturering elektronisch kan verlopen, betekent dat niet alleen tijdwinst maar ook minder kans op fouten. Ook elektronisch bankieren wordt hierdoor aantrekkelijker.
Voordeel van elektronische data-uitwisseling is dat de juiste informatie op de juiste plaats en tijd komen. Prof. Fred van Raaij, hoogleraar Marketing Communicatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, benadrukte de noodzaak tot efficiënte en geïntegreerde communicatie in de bouw. In deze sector wordt nogal eens slordig gewerkt. Misverstanden die leiden tot de levering van verkeerde produkten op de verkeerde plaats, komen regelmatig voor.
Edi kan daar verandering in brengen. Dankzij edi is een beter zicht te krijgen op de materialenstroom. Toeleveranciers, transporteurs en aannemers raken beter op elkaar ingespeeld. In de moderne 24-uurs economie waarbij ’s avonds en in het weekeinde wordt doorgewerkt, biedt edi uitkomst. Bestellingen zijn dag en nacht elektronisch door te geven.
Van Raaij maakte een vergelijking met de auto-industrie, waar dankzij de automatisering tijdens de massaproduktie rekening kan worden gehouden met individuele wensen. Dit biedt ook mogelijkheden in de bouw die steeds vaker te maken krijgt met speciale wensen van toekomstige bewoners of gebruikers.