Microsoft lijkt het nu voorzien te hebben op de markt voor elektronische post met de aankoop van web-dienst Hotmail (http://www.hotmail.com/).
Analisten schatten dat hier een bedrag van 300 tot 400 miljoen dollar mee is gemoeid. Shirish Nadkarni, directeur productplanning bij Microsoft Network (MSN), zei dat Hotmail voornamelijk zal dienen als een extra dienst naast de e-mail-mogelijkheden die MSN biedt.
Hotmail-directeur Sabeer Bhatia stelde diens huidige gebruikers gerust in een e-mail. "Hotmail blijft een zelfstandig bedrijf dat onder dezelfde naam de gratis dienst levert. Verder ondersteunen wij zoveel mogelijk browsers, waaronder ook de Navigator", verzekerde Bhatia. De ruim negen miljoen gebruikers van Hotmail hebben namelijk toegang tot hun elektronische post via een webbrowser. Overigens bleek dit deze week niet helemaal het geval; de e-mail-leverancier leed onder een systeem-uitval die zeker 500.000 klanten trof.
MSN-gebruikers
Het twee jaar oude bedrijf gaat echter nieuwe diensten lanceren, waar gebruikers voor moeten betalen. Zo is er het plan om voor 18 dollar per maand e-mail-toegang te bieden via Microsofts Outlook en Outlook Express. Deze optie is bedoeld voor zakelijke gebruikers. Microsofts Nadkarni omschrijft Hotmail als ‘een dienstverlener op consumenten-niveau’, die voortaan ook gebruikers zal bedienen van de Internet-site MSN.com. Dit doet vermoeden dat de softwareproducent het wil opnemen tegen online-diensten als Compuserve en America Online.
Microsoft benadrukt dat deze aankoop niet productgerelateerd is. "Het gaat om de dienstverlening, vandaar ook dat Hotmail een zelfstandige dochter wordt van de MSN-divisie", verklaarde Nadkarni. Huidige betalende gebruikers van het MSN worden overgezet op de web-dienst van Hotmail. Microsoft heeft nog niet bepaald wanneer deze overschakeling moet plaatsvinden. JB