Het is jammer dat het keuzevak informatica niet op alle middelbare scholen gegeven wordt. Het vak kan zorgen voor een verbetering van het imago en kan de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het ict-onderwijs verbeteren.
VO-informatica Het vak informatica werd in 1998 geïntroduceerd, met de komst van het studiehuis. Informatica is een keuzevak: leerlingen zijn niet verplicht het vak te volgen. Het vak is anders dan informatiekunde, waarin Word, Excel en PowerPoint aan bod komen. Informatica is een beperkt aftreksel van de beroepsopleiding informatica. Leerlingen krijgen onder meer les in programmeren, netwerken en databases. Ongeveer de helft van de middelbare scholen biedt informatica nu als keuzevak aan. 10 tot 25 procent van de havo- en vwo-scholieren die informatica kunnen kiezen, kiezen het ook. Het vak heeft nu in de havo 240 studielasturen en op het vwo 280. In 2007 zal dit veranderen naar 320 studielasturen op de havo en 440 op het vwo. Ook wordt het een advieskeuzevak in de profielen Natuur & Techniek (N&T) en Natuur & Gezondheid (N&G). |
Informatica wordt nu op de helft van de middelbare scholen aangeboden. Ter Wal en Franquinet pleiten ervoor dat daar nog meer scholen bijkomen. “Informatica is verweven met de hele samenleving, omdat deze geheel geautomatiseerd is. Het is daarom belangrijk dat leerlingen de basisvaardigheden mee krijgen”, zegt Ter Wal. De geautomatiseerde samenleving betekent dat informatica ook verweven is met andere beroepsopleidingen. “Een student psychologie kan zich ook bezighouden met de gebruiksvriendelijkheid van computerprogramma’s”, zegt Ter Wal. Een maatschappelijk profiel met keuzevak informatica kan dan een goede start zijn.
Ook denken de twee leraren dat het vak informatica kan zorgen voor de verbetering van het algehele imago van ict. “Eén van mijn leerlingen had duidelijk voor ogen dat hij rechten wilde studeren. Hij stroomde na het volgen van informatica uiteindelijk toch door naar een it-opleiding”, zegt Ter Wal.
Een goede voorlichting is wel belangrijk om leerlingen voor het vak te interesseren. “Wij laten scholieren weten dat het vak er is en als ze dat willen, kunnen ze een proefles volgen”, zegt Franquinet. “We moeten hard knokken tegen een verkeerd imago”, zegt Ter Wal. Niet alleen scholieren en ouders hebben een te technisch beeld van ict, ook decanen denken dat informatica uitsluitend technisch is. “Het voorlichting geven over het vak laat ik niet meer aan een decaan over. Dat doe ik zelf”, zegt Franquinet. In dit kader past ook dat noch Franquinet, noch Ter Wal een technische studie heeft afgerond – Franquinet heeft Algemene Taalwetenschappen gestudeerd en Ter Wal Biologie.
http://www.informaticavo.nl/
http://www.ieni.org
http://ictvo.kennisnet.nl