Om beter aan de vraag van het bedrijfsleven te voldoen en om studenten beter te motiveren kiest de Informatica en Communicatie Academie (ICA) in Arnhem voor een ander onderwijssysteem.
Het nieuwe onderwijssysteem van de ICA kent twee propedeuses, namelijk de communicatie- of ict-propedeuse (een c- of i-propedeuse). Een student Technische Informatica en een student Bedrijfskundige Informatica volgen zo dezelfde i-propedeuse. Vanaf het tweede jaar volgt een student een stage, een minor, een afstudeerstage en drie keuzeblokken. Een student kan kiezen uit vijftien verschillende blokken van een half jaar. “Aan een bepaalde studie zijn natuurlijk wel een aantal keuzeblokken gekoppeld. Door voor die blokken te kiezen krijgt een student ook een diploma voor die studie”, zegt Ella Hueting, directeur van de ICA. Een student moet uit drie courses er twee kiezen. Sommige courses mogen alleen door een i- of -c-student gevolgd worden, andere kunnen door beiden gekozen worden. “Bij projecten werken de studenten dan samen aan een product”, zegt Hueting. Een voorbeeld daarvan is het keuzeblok Ubiquitous Computing waar de i-student werkt aan de techniek van een programma en een c-student aan de interface.
De ICA heeft twee redenen om te kiezen voor dit onderwijssysteem. Zij willen de student prikkelen zo hard mogelijk te werken. “Een student heeft een grotere ruimte om te doen wat hij of zij leuk vindt en zal daarom bereid zijn harder te werken”, zegt Hueting. Ook hoopt de ICA zich flexibeler te kunnen opstellen naar het bedrijfsleven. “Nu is het veel makkelijker om een bepaald keuzeblok te vervangen door een meer actueel blok”, aldus Hueting. De ICA werkt daarom ook nauw samen met het bedrijfsleven om de inhoud van de keuzeblokken vorm te geven. Ook heeft het bedrijfsleven een belangrijke stem in het aanbod van keuzeblokken om beter aan de vraag te kunnen voldoen.
Volgens Hueting gaat het nieuwe onderwijssysteem wel ten koste van het algemene gedeelte. Een student krijgt in het propedeusejaar de basiskennis en gaat daarna de diepte in. “Maar wij denken dat studenten nu geprikkeld worden om dieper op de onderwerpen in te gaan. Daardoor kan de student zich later ook makkelijker een nieuw onderwerp eigen maken”, zegt Hueting.
De eerste studenten zijn dit jaar gestart met een i- en c-propedeuse en volgens Hueting reageren ze erg positief. Nu worden de studenten persoonlijk begeleid om straks een goede keuze te maken. In februari zullen ongeveer honderd studenten starten met de keuzeblokken.