AMSTERDAM – Dit jaar wordt aan opleidingen die via multimedia worden gevolgd of gedistribueerd, in Europa 722 miljoen dollar aan uitgegeven. In het jaar 2005 is dat bedrag opgelopen tot 13 miljard dollar. Tot deze voorspelling komt Datamonitor Europe in zijn nieuwste rapport ‘Technoloy in Training & Education: Internets, Intranets and Videoconferencing’.
Het is vooral het bedrijfsleven dat in toenemende mate gebruik maakt van trainingen die met behulp van CD-Rom, CD-I, videoconferencing en Internet gevolgd kunnen worden. 70 Procent van het bedrag dat in 2005 aan dergelijke opleidingsprogramma’s wordt uitgegeven, komt volgens Datamonitor op het conto van de zakelijke sector.
Aan het eind van dit jaar zal op de consumentenmarkt voor 123 miljoen dollar aan educatieve multimediaprogramma’s worden omgezet. Dat bedrag loopt op tot 1 miljard in 2000 en tot 2 miljard dollar in 2005. Datamonitor constateert nu nog een aantal barrières die een opmars van deze toepassingen verhindert. Onder andere de hoge prijzen, het gebrek aan distributiekanalen en de beperkte bandbreedte om via Internet dergelijke programma’s te versturen.
Datamonitor schat dat in 1995 de onderwijssector 93 miljoen dollar aan multimediale lesprogramma’s heeft uitgegeven. Dat bedrag loopt langzaam op tot 1 miljard dollar in 2003. De redenen voor deze trage groei ziet Datamonitor in de geringe bereidheid van veel overheden om te investeren in IT op scholen, de verschillen in nationale wetgeving en het gebrek aan goede lesprogramma’s. CZ