“De ERP-markt (enterprise resource planning) begint mondiaal te worden, wij willen een mondiaal product aanbieden, dus moeten we ook mondiaal op gaan leiden.” Dat zei groepsdirecteur Peter van Haasteren van Exact Software tijdens een bezoek aan de nieuwe International Academy in Kuala Lumpur.
Begin vorig jaar verplaatste Exact de opleiding van ontwikkelaars al van het hoofdkantoor in Delft naar de vestiging in Maleisië, waar de ontwikkelafdeling is gevestigd. Begin maart werd officieel het internationale basisopleidingsprogramma geopend. Iedere nieuwe medewerker van Exact doorloopt twee weken training in Kuala Lumpur. “Het is leuk voor medewerkers om een training op zo’n locatie mee te maken; daarnaast stimuleert dit het contact tussen de verschillende vestigingen”, aldus Van Haasteren. De hoofdreden voor de verplaatsing was echter de moeilijkheid om in Nederland goede trainers te vinden. “We zoeken trainers die de ontwikkelingen volgen en continu up-to-date zijn en hun materiaal ook steeds blijven ontwikkelen. In Nederland zijn die erg moeilijk te vinden. In andere branches is het normaal dat mensen met veel kennis en ervaring dat overbrengen op een nieuwe generatie, in de ict zie je dat veel minder.” Vorig maand startte de Academy in Kuala Lumpur met vier trainers. Nu zijn dat er al vijf en tegen de zomer moeten dat er zes zijn. Ook resellers kunnen de training in Maleisië volgen.
Kennisgat
Op dit moment is er bij Exact sprake van een kennisgebrek, aldus Van Haasteren. “Dat is onze eigen schuld en komt door de manier waarop wij in het verleden hebben opgeleid.” De drie strategische groepen die de holding kent (Exact Verenigde Staten, Exact Nederland en Exact International) verzorgen allemaal hun eigen opleiding, waardoor het kennisniveau niet overal even hoog was. “We hebben mensen opgeleid om aan klanten uit te leggen wat welke knop doet in het pakket. Daardoor hadden we een verkeerde benadering: we vroegen niet hoe de klant werkte, maar vertelden hoe hij moest werken.” De omslag die het bedrijf nu gemaakt heeft om het kennisgat te dichten zorgt ervoor dat mensen niet meer pakket-/modulegeoriënteerd worden opgeleid, maar procesgeoriënteerd. “Nu leren we mensen te vragen wat de klant wenst en het systeem daarop aan te passen.”
MBA
Het dichten van het kennisgat is geen proces dat zich van vandaag op morgen zal voltrekken, maar is een meerjarenplan, zegt Van Haasteren. In dat kader kent Exact een studiehuis, een model waarmee mensen hun opleidings- en kennisniveau op peil kunnen brengen. “De eerste twee jaar zijn een basis, waarvan de eerste twee weken in Kuala Lumpur plaatsvinden. De tweede fase gaat via internet. Het onderdeel ‘vaardigheden’ wordt lokaal gedaan, omdat taal en cultuur daarvoor bepalend zijn”, legt de Exact-topman uit. “Het derde jaar is een mba-studie die we hebben opgesteld in samenwerking met de Twente School of Management. Zij hadden een generieke mba-studie, die we na overleg meer hebben gericht op ict.” Echt gericht op Exact is de studie niet, omdat de Twente School of Management anders de titel mba niet meer mag voeren voor de opleiding. “Een belangrijk onderdeel van die opleiding is de stage: die wordt bij Exact-klanten gedaan. We krijgen daar veel positieve reacties op.”