Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen doet een hernieuwde poging om informatie- en communicatie-technologie in het basis- en middelbaar onderwijs uit het slop te trekken. De overheid wil hiermee de achterstand op Europees niveau versneld inhalen.
Volgende maand komt minister Ritzen van OC&W met een uitgebreid plan voor de vernieuwing van het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in met name het primair en voortgezet onderwijs, zo meldt het onderwijstijdschrift COS (Computers op School) van deze maand. De overheid is zich ervan bewust dat het Print/Comenius-project in het basisonderwijs niet datgene heeft gebracht wat werd verwacht. De nieuwe plannen moeten dit project, acht jaar geleden als onderdeel van het stimuleringsprogramma onderwijs-informatiekunde Opstap opgestart en uitgedraaid op een desinvestering van honderden miljoenen guldens, snel doen vergeten.
170.000 PC’s
Het zogenoemde ICT-Deltaplan is bedoeld voor het doen van eenmalige uitgaven en behelst het opzetten van lokale netwerken op alle scholen van primair en voortgezet onderwijs, inclusief verschillende locaties van één school. Dit betekent ondermeer het leveren van zo’n 170.000 multimedia-PC’s aan deze scholen. Met het ICT Deltaplan is ongeveer 900 miljoen gulden gemoeid. De uitvoering moet plaatsvinden in de periode 1998 tot en met 2001.
In het plan wordt gesproken over één computer op de vijftien leerlingen. Dit is aanzienlijk gunstiger dan het uitgangspunt van het toenmalige Comenius-project, waarin men de verhouding stelde op één op zestig. In de nieuwe situatie zou Nederland weer tot de Europese voorhoede gaan behoren.
Het plan gaat er verder van uit dat ongeveer 50.000 leerkrachten zullen worden bijgeschoold op ICT-gebied. De overheid hoopt hiermee de achterstand die Nederland heeft opgelopen op ICT-gebied ten opzichte van andere Europese landen, zoals Scandinavië en België, in te halen, zo gaf de minister aan tijdens de opening van de nationale onderwijstentoonstelling (NOT’97) in Utrecht.
Landelijk netwerk
Het is de bedoeling dat de lokale netwerken ook kunnen worden aangesloten op landelijke educatieve onderwijsnetwerken voor het primair en voortgezet onderwijs. Momenteel wordt onderzocht hoe een en ander vorm kan krijgen. Voorts zijn er middelen uitgetrokken die moeten leiden tot de vorming van Publieke Private Partnerships (PPP’s) die ondermeer de courseware-ontwikkeling krachtig ter hand moeten nemen.
Het bedrag van 900 miljoen moet voor het grootste deel komen uit een speciale miljardenpot die het kabinet Kok voor Economische structuurversterking heeft gereserveerd. Daarbij is de gedachte dat met name het verbeteren van de kennisinfrastructuur een belangrijke stimulans behoeft voor de economische ontwikkeling van Nederland in het volgende millennium. Een accentverlegging van Nederland als mainport naar Nederland als brainport speelt daarbij mee.
Ofschoon het kabinet zich formeel nog over de verdeling van de gelden moet uitspreken lijkt ook politiek Den Haag doordrongen van de noodzaak het Nederlandse funderend onderwijs een belangrijke impuls te geven tot vernieuwing. In de plannen ligt het hoofdaccent op het primair en voortgezet onderwijs, maar er is ook aandacht voor het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie. n
‘Iedere scholier een eigen laptop’
Vanaf groep zeven moet iedere leerplichtige de beschikking krijgen over een laptopcomputer op kosten van de staat. Bovendien moet de overheid investeren in wetenschappelijk onderwijs en onderzoek op het gebied van telematica en tevens in de ontwikkeling van ‘elektronische interactieve overheidsdiensten’.
Dit schrijven 83 vertegenwoordigers uit het Nederlands bedrijfsleven, onderwijs en – in mindere mate – de overheid in een voorstel aan Kabinet en Tweede Kamer. Ze zijn bang dat Nederland de digitale boot zal missen en daarmee zijn concurrentiepositie ondergraaft. Ze zijn daarom van oordeel dat het ‘onverstandig’ is ‘door te gaan met het onttrekken van financiële middelen aan de telecommunicatiesector’.
Het voor de plannen benodigde geld moet komen uit de opbrengst van de veiling van de ‘DCS1800-licentie’, een ethernetfrequentie voor mobiele telefonie.
De brief is ondermeer ondertekend door mevrouw N. Brink, directeur van World Online, L. Hermans, commissaris van de koningin in Friesland, H. de Goede, directeur van Casema, M. de Hond, directeur IT en nieuwe media bij Wegener Arcade, J. Heijenrath, directeur van TV Vandaag en verschillende hoogleraren. YG