Microsoft heeft de ‘Road Ahead’ prijsvraag gelanceerd voor Nederlandse scholen in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Doel van de prijsvraag is het gebruik van Internet op betrokken scholen te stimuleren.
De scholen moeten zelf projecten op dit gebied beginnen. Bij de beoordeling zal niet zozeer worden gelet op technische vaardigheden als wel op creatieve vondsten. Voor de beste inzending(en) is een prijzenpot van 48.000 ecu (ongeveer 100.000 gulden) beschikbaar. Dat geld kan worden verdeeld over 1 tot 3 winnende scholen.
Dit bleek vorige week vrijdag tijdens een presentatie van de plannen. Microsoft kreeg daarbij zoveel kritiek te verduren dat ijlings drie belangrijke criteria werden bijgesteld. Het leek wel alsof Microsoft eerst met een soort ‘pre beta-versie’ van de prijsvraag kwam. Liefst vijf ‘bugs’ zaten er in het aanvankelijke voorstel. Het pleit echter voor de software-fabrikant dat de vele kritiek ter harte werd genomen.
Niet alleen MS-software
Zo eiste Microsoft aanvankelijk dat scholen uitsluitend werkten met Microsoft software bij het gebruik van Internet. Waar mogelijk zouden scholen Microsoft produkten moeten inzetten. Nadat zowat de hele automatiseringspers over deze voorwaarde was gevallen, besloot Microsoft zich zeer soepel op te stellen als software van concurrenten voor de projecten wordt gebruikt. Wel moet Microsoft technisch de mogelijkheid hebben de winnende projecten op de eigen web-site kunnen zetten.
Verder werd na nader overleg besloten behalve het basis- en voortgezet onderwijs ook het middelbaar beroepsonderwijs te laten deelnemen. De derde wijziging betrof de uiterste datum van inzending. Aanvankelijk was die bepaald op 15 april. Maar gelet op de korte periode die scholen hebben om de projecten uit te voeren is de datum nu op 1 mei vastgesteld. Dat is nog kort, want uitsluitend doorlopende projecten of uiterlijk voor de datum van prijsuitreiking afgeronde projecten komen in aanmerking. Plannen voor nieuwe projecten vallen er buiten. De benodigde software wordt door Microsoft gratis ter beschikking gesteld op een speciale cd-rom. Daarnaast is goedkeuring van het schoolhoofd vereist voor deelname.
‘Nieuwe leren
Jury-voorzitter is prof. dr Tjeerd Plomp. De hoogleraar zei dat informatie-technologie bij het ‘nieuwe leren’ centraal staat. Waar leerlingen vroeger klakkeloos rijdjes en feitjes uit hun hoofd moesten leren, ligt het accent tegenwoordig op produktieve vaardigheden. Het onderwijs moet jongeren leren waar je bepaalde informatie kan vinden, hoe je die informatie moet bewerken en daar aan betekenis kunt geven. De prijsvraag moet scholen stimuleren informatie-technologie op een creatieve manier toe te passen binnen hun leerplannen. Het gaat om innovatieve onderwijstoepassingen op basis van Internet, zo benadrukte de prof.