Rabobanks IT-dochter Rabofacet start in maart een opleidingsprogramma van twee jaar voor aankomend automatiseringspersoneel.
De talentenpool leidt de deelnemers op tot projectleider van een van de IT-projecten binnen de bank. "We hebben in totaal dertig mensen nodig", zegt woordvoerder Bob Goulooze. De geselecteerde automatiseerders krijgen al tijdens de opleiding salaris. De bank probeert door deze betaalde training gekwalificeerde mensen aan te trekken in de krappe arbeidsmarkt. "Tot op heden is het ons altijd gelukt om voldoende IT-specialisten aan te trekken. Toch hebben we het over een andere boeg gegooid", licht Goulooze toe.
Om de aandacht van de kandidaten te trekken, is de bank een uitgebreide advertentiecampagne gestart. Centraal in deze campagne staan twee ruimtewezens. Deze lijken verdacht veel op de buitenaardse wezens uit de film Mars Attacks! van Warner Bros. Een schreeuwerige advertentie met felle kleuren. Goulooze: "Tja, we plaatsen intern ook vraagtekens bij de advertentie. Het voldoet niet helemaal aan onze huisstijl. Het doel heiligt echter de middelen. We verwachten dat een gekke campagne voldoende attractiewaarde bezit." Tijdens vier open dagen zal Rabobank ongeveer 160 kandidaten testen en uiteindelijk dertig deelnemers selecteren. Of de pool een jaarlijks terugkerend project zal zijn, is volgens Goulooze nog niet bekend. MC