De ict-afdeling Do.IT, die de 23 scholen van OVO Haarlem en de Noordzee Onderwijs Groep ondersteunt, ziet het na een hectische periode weer positief in. De docenten op de scholen vinden echter dat de ict-organisatie er nog niet is.
De docenten die werken bij OVO Haarlem hadden voor de gehele implementatie begon al een goed werkend en modern systeem”, zegt algemeen directeur van OVO Haarlem Albert Strijker. OVO Haarlem werkte al met SharePoint 2003. De planning was dat er na de vakantie een geheel nieuw en werkend systeem zou staan, waarbij docenten en leerlingen met SharePoint 2007 aan de slag konden. SharePoint 2007 biedt veel extra’s ten opzichte van de versie 2003, onder andere de integratie met Office 2007.
De situatie na de vakantie was echter anders. Do.IT kampte twee maanden met problemen van de e-mailimplementatie. Hier hadden docenten en het onderwijsondersteunend personeel van de scholen ook veel last van. Bovendien werkten nog niet alle onderwijsondersteunende programma’s. “Wat ze nu gebruiken van SharePoint zat ook al in SharePoint 2003. Tel daarbij de e-mailproblemen en de niet werkende programma’s bij op. In de beleving van docenten is het slechter geworden in plaats van beter”. Daarbij komt dat docenten veel dingen niet zien die verbeterd zijn. Een voorbeeld daarvan is de Systems Management Server (SMS). Deze moet het beheer en de uitrol van programma’s voor de ict-afdeling makkelijker maken. “Voor een scholengemeenschap die steeds afhankelijker wordt van ict is een stabiele ict-beheeromgeving belangrijk”.
Het probleem waar de school tegenaan liep is dat een groot deel van de implementatie in de zomervakantie moet plaatsvinden, wanneer docenten en leerlingen geen gebruik maken van de ict-faciliteiten. “We hebben onvoldoende kunnen uitzoeken welke lespakketten geschikt waren om in de nieuwe omgeving te gebruiken”. Ook het samenvoegen van de drie netwerken van die de scholengemeenschappen hadden bleek lastig. Volgens de providers waar de scholen meewerkten was dat niet mogelijk. Besloten is daarom om hier één netwerk van te maken en over te stappen naar één provider. “Misschien was het achteraf toch verstandiger geweest om de dingen die draaiden te laten draaien. Of we hadden de implementatie moeten knippen. Maar achteraf is het altijd makkelijk praten”, zegt Strijker. Het uitstellen van de implementatie was voor de school geen optie. “Dan hadden we daar een jaar mee moeten wachten, tot de volgende zomervakantie”.
Extra vertraging
De vertraging van de implementatie zorgt ook weer voor extra vertraging. “Het personeel is een beetje ict-moe. We moeten even wachten voordat we nieuwe dingen kunnen uitrollen”. Do.IT gaat dat daarom ook voorzichtig aanpakken. “Als de scholen aangeven dat ze er klaar voor zijn, zullen we ook de extra’s van SharePoint laten zien. Deze scholen kunnen dan ook weer als voorbeeld dienen voor de andere scholen”. Strijker hoopt op deze manier iedereen toch weer enthousiast te maken voor het verdere project.
Als algemeen directeur is Strijker hét aanspreekpunt van scholen over de ict-situatie en de problemen die er zijn. “De ict-problemen hebben er wel voor gezorgd dat scholen beseffen hoe afhankelijk ze zijn van ict. En hoe belangrijk een stabiele ict-omgeving is”. Strijker realiseert zich dat de ict-implementatie die Do.IT uitvoert erg verschilt van een implementatie bij een bedrijf. “Als je dit vergelijkt met de normen die gehanteerd worden in het bedrijfsleven werken wij hier supergoedkoop. We doen het met heel weinig mensen”.