ING wil de afdeling Document Services uitbesteden. Daarvoor praat de bank met twee Britse bedrijven. Unisys valt buiten de boot en dreigt zijn marktleiderschap in Nederland te verliezen.
Met de Postbank is ING in ons land de grootste rekeninghouder en verwerkt jaarlijks via scanning een kleine tweehonderd miljoen papieren betaalopdrachten (acceptgiro’s en overschrijvingskaarten). De bank/verzekeraar wil van deze activiteit af en praat met twee bedrijven – Williams Lea en Astron – over het overnemen van Document Services (900 man, inclusief postverwerking), aldus een zegsvrouw.
Momenteel is Unisys echter marktleider in Nederland. De divisie Unisys Payment Services & Solutions verwerkt dit jaar naar schatting 120 miljoen optisch leesbare acceptgiro’s en overschrijvingskaarten. De automatiseerder rekent ABN Amro, Fortis, Friesland Bank, Rabobank, Van Lanschot en een aantal kleinere banken (via een raamovereenkomst met Interpay) tot zijn clientèle. Alleen de ING/Postbank en de SNS Bank ontbraken nog. Een woordvoerster van de SNS Bank (zo’n 5,2 miljoen transacties) zegt dat deze activiteit niet wordt uitbesteed. “We kunnen het prima zelf. Onze zakelijke klanten leveren zelfs hun betalingen enkel online aan, in tegenstelling tot bij andere banken.”
Dat ING nu met twee Britse documentspecialisten onderhandelt is een lelijke streep door de rekening van Unisys. De digitale verwerking van papieren betaalopdrachten is namelijk een afnemende markt met een geprognosticeerde daling van 10 à 15 procent per jaar. Om de marges op peil en de kosten voor de banken laag te houden, moet Unisys voortdurend op zoek naar nieuwe klanten om de massa aan verwerkingen aan te vullen. Het bedrijf richt zijn blik dan ook op het buitenland (België, Duitsland).