Het aanvragen van een eu.-domeinnaam is belangrijk. De kans is anders groot dat een ander er met het domein vandoor gaat.
Salesmanager Mark de Jong van hostingaanbieder NetMasters denkt dat het belangrijk is dat bedrijven een eu.-domeinnaam registreren. “Bedrijven kijken alleen naar de positieve kant van registratie, en vergeten mogelijk misbruik.” Ook woordvoerder Mark Van Wesemael van EURid denkt dat registratie van een .eu-domeinnaam belangrijk is. “Het hangt natuurlijk af van de intenties die iemand heeft. Als er niets verkeerds mee gedaan wordt, is het niet erg dat iemand anders ‘jouw’ domeinnaam heeft.”
De Jong verwacht dat kwaadwillenden botjes gaan inzetten om de nog niet geregistreerde domeinnamen te achterhalen. “Die botjes kijken welke domeinnamen nog vrij zijn en registreren deze. Die namen proberen ze vervolgens voor veel geld te verkopen.” EURid heeft zich daar wel tegen ingedekt. “Als een domeinnaam geregistreerd wordt zonder interventie van EURid, kan het bedrijf via een ‘adr-procedure’ de naam proberen terug te claimen”, zegt Van Wesemael. Deze procedure kost wel vierduizend euro.
Dat is niet mogelijk kan niet als EURid of Price Waterhouse Coopers de domeinnaam aan een bedrijf heeft toegekend. De registratie bestaat namelijk uit drie fases. In de eerste fase, die op 7 december gestart is, mogen alleen merknamen en overheden een .eu-domeinnaam registeren. In fase twee, die start op 7 februari volgen de handelsnamen. Op 7 april start de registratie voor iedereen.
Domeinkapingen
EURid heeft gekozen voor een registratie in drie stappen om domeinnaamkapingen te voorkomen. Voorbeelden van gekaapte domeinnamen zijn:
Steven de Jong kreeg het domein van de minister van Economische Zaken in handen. Hij wilde het domein overhandigen na ondertekening van een contract waarin stond dat de site van de minister aan een aantal eisen moest voldoen. Inmiddels is het domein in handen van EZ.
In 1994 registreerde Joshua Quittner na een telefoontje met een woordvoerder van MacDonalds het domein. Het concern zou het terugkrijgen als het gratis internet aan een school beschikbaar zou stellen. Een paar jaar later verkocht Quittner de naam voor miljoenen dollars terug aan de hamburgerketen.
JustDesign werd in 2003 aangeklaagd door Ebay omdat het de domeinnaam ebay.nl bezat. De rechter besloot dat de domeinnaam moest worden overgedragen en JustDesign zevenduizend euro aan Ebay moest betalen.