De overheid is de grote verliezer in de slag om schaars IT-personeel. Ministeries en overheidsinstellingen hebben de grootste moeite om hun IT-specialisten te behouden. Vooral detacheringsbureaus zijn een ware plaag.
Dit blijkt uit een nota over werken bij de overheid, die het ministerie van Sociale Zaken aan de begroting heeft toegevoegd. Met agressieve wervingsmethoden worden de mensen weggelokt. Het IT-personeel van de Belastingdienst bijvoorbeeld kreeg een royaal aanbod van een detacheringsbureau: 50 procent inkomensverbetering en een lease-auto voor iedereen die kon helpen bij de oplossing van het 2000-probleem. Medewerkers van het Belasting Automatiseringscentrum (BAC) vonden dit aanbod onder de ruitenwisser van hun auto.
Alarmerend
Deze actie vormde voor het ministerie van Binnenlandse Zaken aanleiding een onderzoek in te stellen naar de problemen die departementen en grote organisatie-onderdelen hebben bij het werven en behouden van IT-personeel. De uitkomsten hiervan zijn alarmerend voor de overheid. Voor 21 organisaties vormt het behouden van IT-personeel momenteel een enorm probleem. Slechts zeven organisaties slagen erin het huidige IT-personeel aan zich te binden. De problemen doen zich voor bij alle IT-functies. Vooral projectmanagers, technisch- en functioneel ontwerpers, en systeembeheerders zijn gewild.
Achterblijvende arbeidsvoorwaarden zijn de hoofdoorzaak van het gebrek aan IT’ers bij het Rijk. De meest genoemde redenen voor vertrek zijn: te weinig inkomen, een lage functiewaardering en daaraan gekoppelde beloningsstructuur, en geen auto van de zaak. In het algemeen zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden matig. Verder is de werkdruk hoog, het werk weinig afwisselend en het loopbaanperspectief matig. Ook ergeren sommigen zich aan het grote aantal inhuurkrachten, die weinig binding hebben met hun werk. Bovendien is soms sprake van bureaucratie.
Verbetering
De studie geeft suggesties ter verbetering van de huidige situatie. De overheid zou sterker staan in de strijd om schaars IT-personeel als ze de inkomens en toelagen verhoogt. Ook aanpassing van functieniveaus, beloningsdifferentiatie en contractafspraken zouden helpen. De arbeidsinhoud valt te verbeteren door het werk afwisselender te maken, de interne mobiliteit te vergroten en het loopbaanperspectief te verruimen. Verder moet de overheid meer doen aan scholing. n
Chipkaart tegen uitkeringsfraude
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt de toepasbaarheid van chipcards in de sociale zekerheid. Hiermee zou fraude te bestrijden zijn. Verder kijkt het ministerie naar biometrie; systemen die de identiteit vaststellen aan de hand van lichaamskenmerken, zoals vingerafdrukken, de klank van de stem of een scan van de iris.
Het departement is tevreden over de verbetering van het geautomatiseerde gegevensverkeer. Op dit terrein zijn in de afgelopen jaren grote stappen vooruit gezet. Ontwikkeld zijn GVI (gemeenschappelijke verwijsindex), Rinis (routeringsinstituut voor (inter)nationale informatiestromen) en Cvcs (de nog niet operationele Client Volg en Communicatie Systemen).
Voor Cvcs zijn onlangs pilots gestart. Vooral het uitwisselen van de inkomensgegevens die bij de uitvoeringsinstellingen sociale verzekeringen beschikbaar zijn, geeft inzicht in de consequenties voor het werkproces van de betrokken uitvoeringsorganen en gemeentelijke sociale diensten. De definitieve vormgeving van deze gegevensuitwisselingen wordt naar verwachting in 1999 verankerd in de wet.