In 2006 moet 60 procent van de overheidsdienstverlening beschikbaar zijn via internet. Dit betekent dat mensen niet onnodig vrij hoeven te nemen of de deur uit moeten om zaken met de overheid te regelen. Hierdoor zal de overheid continu bereikbaar moeten zijn.
De elektronische overheid betekent niet dat het loket en de telefoon zullen verdwijnen. Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) gelooft in een meerkanalen-aanpak, waarin ook aandacht is voor nieuwe vormen van dienstverlening via het loket en de telefoon. Volgend jaar wordt de oprichting van één contactcentrum voor de overheid voorbereid. Dit gebeurt samen met de gemeenten en uitvoeringsorganisaties. Iedereen die dat wenst, zal vanaf 2007 snel in contact worden gebracht met de juiste overheidsdienst. Voorbeelden zijn het verbouwen van een huis of het starten van een bedrijf.
Ook volgend jaar zullen klantgerichte portals op internet de weg naar de overheid vergemakkelijken. Belangrijk daarbij zijn intelligente zoekmachines.
Remkes kondigt verdere stappen aan naar een eenmalige gegevensverstrekking. Mensen en bedrijven zullen niet steeds opnieuw dezelfde gegevens moeten verstrekken aan diverse overheidsdiensten. Hierdoor dalen de administratieve lasten.