Elektronisch handeldrijven begint ook in Europa van de grond te komen. Op Internet-gebied loopt Europa nog wel achter op de Verenigde Staten, maar lang niet zo sterk als bij IT-toepassingen in het algemeen.
Volgens een onderzoek van Gallup dat in opdracht van IBM werd uitgevoerd, gebruikt tweederde van de grote Europese ondernemingen het Internet voor zakelijke doeleinden. Eenvijfde van de ondervraagde ondernemingen meldt als gevolg daarvan een hogere omzet. Een ander resultaat was dat het bedrijfsimago hierdoor verbeterde, de kwaliteit van het gebodene omhoog ging en de efficiëntie werd vergroot.
De eerste voorbeelden van succesvolle ‘electronic commerce’ toepassingen werden onlangs gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van IBM te Monaco. Het rijke vorstendom heeft zichzelf een prominente plaats op Internet bezorgd door een virtueel winkelcentrum te beginnen, dat de chique sfeer uitademt die synoniem is met Monaco. IBM verbond haar presentatie graag aan de opening van ‘Monaco Shopping’. Electronic commerce duikt werkelijk overal in Europa op.
Bankieren via België
Koploper bij het Internet-bankieren is niet een grote internationale bank, maar de nummer zes van België, de Cera Bank. Als eerste Belgische bank biedt Cera haar klanten via het Net toegang tot kritieke bankinformatie en diensten. Samen met IBM is een Internet-thuisbank opgezet, die de cliënten in staat stelt hun saldo op te vragen, geld over te maken en wisselkoersen en andere informatie te verkrijgen.
Set-protocol
Samen met de Inter Europa Bank werkt IBM aan het eerste Hongaarse Internet-winkelcentrum waarbij de betalingen zijn beveiligd op basis van het Set-protocol voor elektronische transacties. In Nederland gaat Leaseplan op grote schaal Internet gebruiken voor verbetering van het contact met de klant. Goed wagenparkbeheer staat of valt met de juiste informatie. Die kan het beste langs elektronische weg binnenkomen.