De Europese overheden èn het bedrijfsleven zijn niet voorbereid op de toekomst van de informatiemaatschappij. Dit is de conclusie van het rapport ‘Towards an information society’, dat onderzoeksbureau TFPL in opdracht van Unisys opstelde. Voor het onderzoek zijn overheden en IT-bedrijven in zeven landen ondervraagd, waaronder Nederland.
Het rapport stelt dat overheden nog verward zijn over hun rol in de ontwikkeling van de informatiemaatschappij. Daarbij richt de publieke sector zich teveel op korte-termijnprojecten die regeringsuitgaven moeten verminderen. "Om deze belemmeringen op te heffen, moeten overheden flexibeler zijn en meer samenwerken en leren van het bedrijfsleven", zegt Nigel Oxbrow, managing director van TFPL.
Informatiebeleid
Maar ook de privé-sector is volgens het onderzoek nog niet voorbereid op de toekomst van IT. Zo ontbeert het bedrijfsleven een algemeen informatiebeleid en begrip van de mogelijkheden. Veel ondernemingen zetten IT-projecten op zonder centraal bedrijfsplan, dit is bijvoorbeeld bij veel websites het geval, aldus TFPL. De oplossing die het rapport aandraagt, bestaat uit het formuleren van een beleid en het samenwerken met andere bedrijven.
Om dit te bereiken, moeten overheden en bedrijven een duidelijk onderscheid maken tussen de vier stadia van de ‘information value chain’: data, informatie, kennis en wijsheid. "Het eerste bestaat uit rauwe gegevens. Zodra die worden geïnterpreteerd, is het informatie. Wanneer die door mensen gebruikt wordt is het kennis. En als dat goede resultaten oplevert, is het wijsheid." Er is dus op dit moment geen sprake van informatie-overload, maar van een teveel aan data, concludeert Nigel Oxbrow.
Filtering
Volgens de TFPL-directeur wordt informatietechnologie (IT) tot nog toe gebruikt voor het omzetten van data in informatie. "In de toekomst kan IT helpen bij het filteren van informatie. Dàn hebben we pas een informatiemaatschappij", zegt Oxbrow met klem. Juist met dat converteren van informatie naar kennis hebben overheden en bedrijven moeite, concludeert het TFPL-rapport. De voornaamste oorzaak hiervan is de overheersende focus op de techniek. "Maar IT bestaat uit twee woorden, niet één", vermaant Oxbrow. JB