De Europese markt van systeemintegratie is rond het jaar 2002 zo’n 30 miljard dollar groot en gespecialiseerde bedrijven kunnen steeds moeilijker concurreren met grote ondernemingen.
Dit zijn enige conclusies uit het rapport Systems Integration in Europe, 1996-2001: Profiting from Consolidation, samengesteld door het Engelse onderzoeksbureau Datamonitor Europe. De studie geeft een indruk van de huidige en toekomstige invloed van de systeemintegratiemarkt en maakt tevens duidelijk welke stretegische keuzen bedrijven moeten maken die reeds in de sector opereren, of dat van plan zijn.
Bedrijven zien steeds vaker in, aldus het rapport, dat IT een belangrijke factor is binnen het geheel van hun activiteiten. Ondernemingen realiseren zich dat zij hun concurrentiepositie kunnen verstevigen als zij beschikken over geavanceerde IT-technologie, op grond waarvan zij, sneller dan ooit, gefundeerde beslissingen kunnen nemen waarmee zij de concurrentie een slag voor kan blijven.
Herstel
Dat juist de integratiemarkt een groei doormaakt, aldus Datamonitor, is terug te voeren tot het begin van de jaren ’90. Het herstel van de recessie, die zich in die periode aandiende, gaf bedrijven meer financiële armslag en daardoor mogelijkheden om ondernemingen over te nemen. Deze samensmeltingen leidden tot een bundeling van personeel èn van computersystemen. Die laatste botsten vaak met elkaar, omdat ze verschillend waren en daardoor moeilijk te integreren.
De vraag naar systeemintegratie is om die reden de afgelopen jaren groot geweest en zorgde voor een groei van de markt. Die groei zal zich de komende jaren voortzetten, stelt het rapport. Het ‘jaar 2000-probleem’ en de voorbereidingen tot de invoering van een Europese munteenheid vormen daarnaast factoren die een dergelijke toename kracht bijzetten.
De groei van de markt wordt met enige cijfers nader verklaard. In 1994 was de Europese systeemintegratiemarkt goed voor een omzet van 14 miljard dollar. Een jaar later lag dat cijfer op 15.5 en in 1996, op 17.1 miljard dollar. Via 19.1 miljard dollar dit jaar, is, met een jaarlijkse groei van 10 tot 14 procent, een omzet van 30 miljard dollar in 2002 haalbaar, aldus de studie.
Vorig jaar waren Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië
de belangrijkste spelers op de Europese markt, met een aandeel van respectievelijk 21, 17 en 15 procent. Nederland is, na Zweden, een middenmotor met 5 procent. Markten die het de komende jaren goed zullen gaan doen zijn Spanje en Oost-Europa (zie bijgaande tabel). Deze landen en regio’s hebben volgens het onderzoek groeipotentie en krijgen de classificatie ‘aantrekkelijk’ mee.
Consolidatie
De groei van de markt, en de daarmee samenhangende concurrentie, heeft tot een consolidatie van de industrie geleid. Kleine bedrijven die zich niet gespecialiseerd hebben of zich onvoldoende aan de ontwikkelingen hebben aangepast, worden overgenomen of verdwijnen. Grote, internationale concerns zullen de markt blijven overheersen, zo is de verwachting.
Bedrijven die opereren in nichemarkten zullen steeds moeilijker kunnen concurreren met deze partijen. De kleinere ondernemingen hebben te weinig expertise in huis, zijn geografisch onvoldoende verspreid en zijn – door hun omvang – niet in staat te voldoen aan de wensen van de klant, aldus Datamonitor.
De consument voelt zich, zo blijkt uit de studie, in toenemende mate aangetrokken tot bedrijven die een breed scala aan diensten leveren. Hij zoekt een bedrijf dat toegevoegde waarde weet te bieden, zodat hij maar met één bedrijf zaken hoeft te doen.
Het zijn veelal de grote ondernemingen die aan dergelijke wensen tegemoet kunnen komen. ICL, Digital en Andresen Consulting zijn hiervan goede voorbeelden, aldus Datamonitor. Deze bedrijven kunnen de klant een breed scala aan diensten bieden, uiteenlopend van outsourcing en consulting tot onderhoud.
Uitstraling
Amerikaanse IT-giganten als IBM en Andersen Consulting hebben de afgelopen jaren de groeimogelijkheden van de Europese integratiemarkt onderkend. Door hun omvang en aanwezige expertise kunnen zij de grootste projecten aan. Dit is ook de reden waarom nogal wat potentiële klanten hun vertrouwen aan dit soort concerns geven. Ook vinden nogal wat klanten de naam en uitstraling van zo’n concern vertrouwenwekkend.
Veel Europese bedrijven hebben tegenover deze toenemende concurrentie hun visie op de markt moeten bijstellen. Een alternatief voor deze Europese bedrijven vormen opkomenden markten als Spanje en Oost-Europa, aldus het rapport.
Kleinere bedrijven hoeven onder al dit geweld niet te wanhopen. De ‘alleskunners’ profileren zich breed en willen klanten aan zich binden met een scala aan diensten. Zij hebben die noodzakelijke know-how echter niet altijd zelf in huis en moeten zich daarvoor wenden tot de in omvang geringere, specialistische ondernemingen.