Topambtenaren geloven heilig in de voordelen van ‘shared service centers’. Ook in Nederland zijn miljoenenbesparingen mogelijk. Dat concludeert Accenture uit een onderzoek in dertien landen. De praktijk blijkt echter weerbarstig.
Uit het wereldwijde onderzoek ‘Driving high performance in government: maximizing the value of public-sector shared services’ blijkt dat de meerderheid van de ondervraagde topambtenaren gelooft in de meerwaarde van een ‘shared service center’. Accenture definieert dit concept als het concentreren van administratieve en ondersteunende taken, zoals personeelszaken, financiën, inkoop en ict. Overheden staan onder druk hun interne processen anders in te richten, om kostenbesparingen en verbeteringen van de bedrijfsvoering te realiseren. Een ‘shared service center’ is een oplossing hiervoor. Een grove rekensom leert Eric van den Bos, associate partner bij Accenture Nederland, dat invoering ervan honderden miljoenen euro’s kan besparen. Ook in Nederland staan zulke centra daarom op het lijstje van overheidsorganisaties, zowel op rijks- als lokaal niveau (grote steden, politie).
“Maar”, tekent Van den Bos aan, “ambtenaren worstelen met het opzetten van dit soort complexe projecten die over organisaties of afdelingen heen gaan. Daar is nog weinig ervaring mee opgedaan.” Hij wijst nog op andere knelpunten als de versplinterde besluitvorming, het consensusdenken en de weinig flexibele manier van aanbesteden. “Shared service centers zijn geholpen met een daadkrachtige invoering in zijn geheel, waarbij de nieuwe bedrijfscultuur van klant-, prestatie en cultuurgericht denken vanaf dag één centraal staat. Bovendien zouden overheden gebaat zijn bij een flexibeler vorm van partnering met externe partijen die helpen bij de transitie, in plaats van de klassieke afrekenmethode die nu bij aanbestedingen geldt.”
Het ‘shared service center’ is in het bedrijfsleven reeds bekend. Bij ministeries en andere overheidsinstellingen blijven de meeste plannen vooralsnog steken in het besluitvormingsproces. Daar zijn ook de ogen gericht op P-Direkt, het ‘shared service center’ voor p&o-taken bij de rijksoverheid en een van de paradepaardjes van het moderniseringsprogramma ‘Andere Overheid’ van minister Thom de Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties. Het succes hiervan zal een sneeuwbaleffect veroorzaken, verwacht Van den Bos. De oplevering ervan op 1 januari 2006 is echter al uitgesteld, ondermeer vanwege it-perikelen.< BR>