De overheid moet haar ict-beleid op het gebied van onderwijs intensiveren. Momenteel schiet zowel het beleid op het gebied van het faciliteren van ict als het onderwijs in ict tekort.
Uit de ict-barometer van Ernst&Young, een onderzoek gehouden onder zeshonderd managers die op de een of andere manier in relatie staan met ict, komen de tekortkomingen duidelijk naar voren. Alfons ten Brummelhuis van de Stichting Ict Op School haalt uit andere onderzoeken, onder andere de ict-monitor, dezelfde conclusies. “Het ‘onderwijs-ict-beleid’ moet geïntensiveerd worden op de informatievaardigheden van leerlingen, het inzetten van de computer in de les om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, en de voorbereiding van het gebruik van ict in latere beroepen.” Ten Brummelhuis vindt dat er gezorgd moet worden voor een ondergrens van wat iedere leerling minimaal moet weten. “Scholen zijn nu zelf verantwoordelijk. Maar de overheid moet zorgen dat wel aan de ondergrens voldaan wordt”. De overheid heeft de afgelopen jaren hard geïnvesteerd in het onderwijs en zorgde vooral voor faciliteiten. Volgens Hans Beldhuis, directeur van het Onderwijs & ICT consortium Apollo, wordt er echter te weinig aandacht besteed aan het hoger onderwijs. Apollo is een samenwerkingsverband tussen verschillende universiteiten dat streeft naar de integratie van ict in het hoger onderwijs. Dit consortium kreeg een startsubsidie van 1,1 miljoen euro. “Maar toen er een vervolgsubsidie werd aangevraagd, merkte je dat er geen specifiek beleid voor het hoger onderwijs is”, zegt Beldhuis. Uiteindelijk kreeg Apollo samen met andere consortia voorlopig vijf miljoen euro voor één jaar. “Daar blijft weinig van over als je dat verdeelt over de vijftig landelijke instellingen”, zegt Beldhuis.
Miranda Valkenburg, hoofd communicatie van HBO-I, vindt dat het beleid op het gebied van ict-onderwijs tekort schiet: “Het gaat dan niet om ict-vaardigheden, maar om het ontwerpen en maken van ict”. Zij vindt dat het beleid van de overheid zichzelf tegenspreekt. Aan de ene kant wordt getracht met het Deltaplan Bèta/Techniek in 2007 vijftien procent meer instroom te krijgen in de hogere bèta- en techniekopleidingen. Valkenburg: “Maar tegelijkertijd is er het voornemen om van het keuzevak Informatica een profielkeuzevak bij Natuur en Techniek te maken. Dat is een slechte ontwikkeling, zeker als je weet dat slechts een tiende van de havo-vwo-leerlingen dit profiel kiest”.