Beheersing van de kosten van de ict-infrastructuur is een heikel punt. Getronics zoekt de oplossing in het bepalen van een gemiddeld kostenniveau op basis van de jarenlange ervaring van systeemintegratoren met informatiesystemen. Dit kan vervolgens dienen als ijkpunt voor het gedrag van andere configuraties.
Harry Bijsterbosch, international director Networkplace bij Getronics, neemt iets vreemds waar als hij met klanten praat. Enerzijds hoort hij van analisten dat de ict-budgetten toenemen, terwijl zijn klanten hem voortdurend onder druk zetten om alles zo goedkoop mogelijk te leveren. "Ze hebben allebei gelijk", concludeert hij. "Het probleem bij ondernemingen is dat ze zo’n 80 procent van hun ict-budget moeten spenderen aan onderhoud van bestaande systemen, terwijl ze zouden moeten innoveren om hun bedrijfsdoeleinden beter te ondersteunen. Daar zit het spanningsveld. Klanten willen meer nieuwe functionaliteit en minder onderhoudskosten."
De oplossing is een betere beheersing van de kosten van de ict-infrastructuur. Gartner heeft met zijn tco-model (totale eigendomskosten) enkele methodieken ontwikkeld om in een gegeven situatie de doelmatigste oplossing te kiezen. Dit blijft echter hangen op een momentopname. "Mooier is een dynamische systematiek waarmee je kunt zien wat wijzigingen op het ene vlak betekenen voor een ander onderdeel, en waarmee je op ieder moment kunt zien hoe het kostenpatroon zich ontwikkelt in verhouding tot het gemiddelde", zegt Rob Zouteriks, manager technology consulting bij Getronics.
Serverconsolidatie
Bijsterbosch neemt als voorbeeld de wens om minder en grotere servers te gebruiken om te bezuinigen op systeembeheer. Een Microsoft/Intel-server heeft echter zijn beperkingen wat betreft schaalbaarheid en beveiliging en is dus niet altijd inzetbaar. Serverconsolidatie kan betekenen dat er minder servers komen, maar je een duurdere server moet aanschaffen en wellicht een duurdere beheerder nodig hebt. "Het feitelijke probleem zit niet in het aantal servers. Soms zijn er zes- tot zevenduizend applicaties in gebruik. Dan is het wellicht wenselijker het applicatiegebruik te rationaliseren."
Om inzicht te krijgen heeft Getronics een methodiek ontwikkeld op basis van zijn ervaringen met common operating environment en common support environment. Deze aanpak gaat verder dan bijvoorbeeld Compaq consolidatie assessment, dat met het ITCentrix model ook de ervaring van duizenden bedrijven uit Europa en de VS gebruikt om een nauwkeurige kosten/baten-analyse te geven van consolidatie.
"We bekijken bijvoorbeeld bij een onderneming het aantal servers per duizend gebruikers, afgezet tegen het aantal beheerders. Op grond van onze ervaring hebben we een bandbreedte opgesteld. Dat dient als ijkpunt. Zo hebben we als het ware een reeks metertjes gedefinieerd en kunnen we zien wat er gebeurt met het ene metertje als je aan het andere draait", verklaart Zouteriks.
Harde gegevens
Er zijn acht kostenfactoren gedefinieerd en acht in ontwikkeling, waarvan enkele voorbeelden volgen. Het aantal sites: hoeveel kantoren heeft een onderneming en wat gebeurt er als je die samenvoegt? Coe diversity: hoeveel platformen zijn er, hoeveel protocollen moeten gekend en onderhouden worden, is die heterogeniteit een bedrijfsvoordeel? Het aantal calls (vragen aan de servicedesk): is het interessant om te investeren in zelfreparerende software, werkt beheer op afstand kostenverlagend? Changes: hoe zit het met softwaredistributie, hoeveel platformen zijn er? Eindgebruikertevredenheid: "Er is een moment waarop de tevredenheid toeneemt terwijl de kosten nauwelijks stijgen. Dat effect vraagt nog verdere studie", aldus Bijsterbosch.
Ook op andere factoren probeert hij meer greep te krijgen. De netwerkinfrastructuur: wat is de norm voor aantal switches en routers per duizend gebruikers in een gegeven netwerk? De invloed van beheermodellen: "Er is verschil tussen centraal en lokaal geleide ondernemingen; we moeten dat nog precies classificeren." Lagelonenlanden lokken, maar vaak zijn de netwerken in die regio’s onbetrouwbaar, waardoor potentiële besparingen niet uit de verf komen.
Getronics benut deze kennis niet alleen bij zijn klanten, maar gebruikt het systeem ook om te beoordelen of het al dan niet een uitbestedingsproject aangaat.
Teus Molenaar