Microsoft worstelde tien jaar geleden al met internet en wijzigde toen plotseling zijn koers. Topman Bill Gates kondigde vorige week een nieuwe internetstrategie aan onder de naam Live.
Gates onthulde vorige week de nieuwe strategie voor online. Die komt erop neer dat het concern zijn software uitbreidt met online functies. Die ‘Live-functionaliteit’ vormt een aanvulling op de bestaande melkkoeien Windows en Office. Een proefversie van Windows Live is al publiekelijk te bekijken. Ondersteuning voor de os-webbrowser (open source) Firefox is nog in ontwikkeling. Gates, vergezeld van cto Raymond Ozzie, sprak van het tijdperk van ‘Live-software’. Die omvat in de visie van Microsoft vooralsnog echter geen echte online applicaties.
Innovatie
Crm-aanbieder (customer relationship management) http://Salesforce.com, die crm-functionaliteit als online dienst aanbiedt, haalt dan ook fel uit naar Microsofts nieuwe strategie. Ceo Marc Benioff spreekt in een intern memo van Microsofts ‘Day of the Dead’ en stelt dat de softwareproducent niet innovatief is op internetgebied. Amazon, eBay, Google en Benioffs eigen Salesforce.com zouden dat wel zijn. “Waar zijn World Live, Excel Live, Outlook Live? Die zijn er al: Writely, NumSum, Zimbra en een hele generatie andere aanbieders voldoen aan de vraag die Microsoft laat liggen.”
Gates’ bedrijf heeft eind vorige week nog twee overnames gedaan om de Live-strategie vorm te geven: de FolderShare-dienst van het Texaanse bedrijf ByteTaxi, om bestanden die te groot zijn voor mail te kunnen delen, en het Zwitserse VoIP-bedrijf media-streams.com, wat wordt toegevoegd aan de VoIP-overname van augustus, Teleo. Beide communicatiebedrijven dienen voor de uitbouw van Office en im-applicatie (instant messaging) Messenger.
Versus Google
Ondertussen is de populaire zoekmachine Google begonnen met het aannemen van ontwikkelaars voor OpenOffice. Dat os-applicatiepakket is in handen van serverleverancier Sun Microsystems, die de commerciële uitvoering StarOffice levert en onlangs een brede, vaag gedefinieerde onderzoekssamenwerking aanging met Google.
Die zoekmachine en online concurrent van Microsoft verklaart dat hij de os-gemeenschap in het algemeen en OpenOffice in het bijzonder concurrerend wil laten zijn binnen de reguliere ict-industrie. Microsoft wordt daarbij niet met name genoemd.
De Windows- en Office-producent mikt met zijn nieuwe internetstrategie ook op Google. De Live-constructie leunt zwaar op bestaande diensten van onlinetak MSN, waaronder Virtual Earth. Daarbij staan Microsoft twee financieringsmodellen voor ogen: één met abonnementen en één met advertenties. Het wil met zijn vele pc-gebruikers als potentieel massapubliek zo een graantje meepikken van de online advertentiemarkt.
http://www.live.com
http://www.writely.com
http://www.numsum.com
http://www.zimbra.com