Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Hoe maak je van een biografie een kassucces? Worden SAP en Microsoft dikke vrienden? Is internettelefonie ook al iets voor het mkb?
Hoe maak je van een biografie een kassucces?
… een flinke rel schoppen helpt altijd enorm. Apple heeft alle boeken van uitgever John Wiley & Sons uit zijn boekhandel verwijderd omdat deze uitgever het waagt een ongeautoriseerde biografie over Steve Jobs uit te brengen. Wat zullen we nou krijgen, was mijn eerste reactie. Is die megalomane over het paard getilde Jobs nu helemaal van God los? Nadat hij eerder al overenthousiaste studenten voor de rechter sleepte omdat ze wat Apple nieuwtjes melden voordat Jobs de openbaring had gepland, gaat hij nu al over tot economische chantage vanwege de publicatie van een boek? Is het succes van de iPod de man definitief naar het hoofd gestegen? Het ontbreekt er nog aan dat Apple een fatwa uitspreekt. Ik wilde bijna al een actie starten voor een wereldwijde iPod verbranding, toen ik het zag. Een meesterzet. Jobs doet het weer. Zijn besluit de uitgever in de ban te doen, genereert meer gratis publiciteit voor het boek dan de uitgever ooit bij elkaar had kunnen adverteren. Briljant. Natuurlijk hoef je Jobs niets over marketing te leren. Hij w�l dat iedereen die biografie koopt. Dat boek zal dus wel een oersaaie hagiografie zijn.
Worden SAP en Microsoft dikke vrienden?
… dat ligt wel voor de hand. Oracle’s brutale overname van Peoplesoft doet de softwaresector op zijn grondvesten schudden. Het noodzaakt alle partijen in de erp-sector toekomstplannen en strategische partners te heroverwegen, zelfs als het nieuwe gerucht niet waar blijkt dat Oracle ook Siebel wil inlijven. In dat licht moet ook de geïntensiveerde samenwerking tussen SAP en Microsoft worden gezien. Nadat Oracle zijn vijandige bod op Peoplesoft bekend maakte, startten beide bedrijven in een eerder stadium al fusiegesprekken. De schrik zat er dus goed in. Die fusie werd niks en de antikartel-politie zou hem ongetwijfeld ook hebben verboden, maar allianties werken ook. Beide bedrijven hebben nu het gezamenlijke softwareproject Mendecino aangekondigd. Het gaat om een integratieproduct dat de software van beide bedrijven beter moet laten samenwerken. Met een specifieke SAP-taak kan daarmee bijvoorbeeld een taak of afspraak in Outlook worden geplaatst. Het gaat in eerste instantie om functies voor tijdmanagement, planning en budgettering, maar het is aannemelijk dat deze opzichtige vrijage zich gaat verdiepen. Er is zakelijk gezien alle reden voor. SAP kan met een nieuw verhaal naar zijn klanten. De diepgaande integratie met de Office-applicaties zal de SAP-oplossing aantrekkelijker maken. Omgekeerd heeft Microsoft weer extra argumenten om grote ondernemingen de Windows-clients te laten behouden. Dit kan wel eens het begin zijn van een prachtige vriendschap. Ondertussen kunnen beide softwaregiganten elkaar, zoals goede vrienden betaamd, nog lekker plagen in de mkb-sector. Beide bedrijven zien deze speeltuin als groeisector voor de eigen bedrijfsapplicaties.
Is internettelefonie ook al iets voor het mkb?
… volgens de aanbieders niet. De grote prijzenslag in de telefoniesector is met de introductie van internettelefonie nu echt begonnen. KPN en de carrier selectbedrijven kunnen hun borst natmaken. Voor 10 tot 15 euro per maand kunnen bestaande klanten van Casema, Tiscali of UPC onbeperkt bellen naar elk vast nummer in Nederland. KPN zal daar zeer binnenkort iets concurrerends tegenover moeten stellen. Maar kan het bedrijfsleven ook al profiteren van deze tarievenoorlog? De leveranciers van VoIP-apparatuur richten zich vooral op grote ondernemingen, de telefoonmaatschappijen zelf op de consument. Maar wie ziet het mkb staan? Voor deze doelgroep zijn met name hybride oplossingen interessant, waarbij een isdn-centrale de vertrouwde kwaliteit en functionaliteit bij binnenkomende gesprekken garandeert, terwijl voor uitgaande gesprekken het prijsvoordeel van de nieuwe digitale telefonie wordt benut. Daar zijn nu wel oplossingen voor, maar die zijn voor het gemiddelde midden- en kleinbedrijf kostentechnisch niet interessant. Ik vermoed dat het ook nog wel even gaat duren, omdat de telefoonmaatschappijen zich eerst concentreren op de consumentenmarkt.
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.