Internet is voor veel mensen slechts een extra functie op de computer. Anderen zien hun werk geheel verweven met het web. Omdat ze in een virtuele organisatie betrokken zijn, advies geven, sites ontwerpen of het net als verkoopkanaal inzetten. Geeft werk in de virtuele economie meer vrijheid?
Keller’s idee: http://www.ianus.anneke.com ‘Een voorbeeld is mijn trouwsite. Die staat nog steeds op internet, als een herinnering aan onze bruiloft. Trouwen is een interessant fenomeen. Je kan het proces zien als een nieuw op te bouwen community. Mensen krijgen een uitnodiging zonder te weten wie de andere gasten zijn. Op de avond zelf ontmoeten de gasten elkaar en wisselen geschenken van eigenaar. De aanloop naar een bruiloft leent zich uitstekend voor het internet. Een bruiloftsite kan dienen als ontmoetingsplek voor gasten. Ook de cadeaulijst kan gepubliceerd worden, zodat genodigden kunnen intekenen en afvinken. Vorig jaar dacht ik dat zo’n trouwsite commercieel potentieel had, en wat blijkt… er is in Amerika nu een battle of the bridal sites gaande.’ |
‘Techneuten worden ondernemers’
Ianus Keller: ‘Mijn betrokkenheid bij internet dateert al van 1993, toen mijn zus lid werd van Xs4all. Destijds bestond internet alleen uit een terminal window met saaie tekstcommando’s. Een jaar later kreeg ik bij de TU Delft de kans om mee te doen aan de interface design-competitie van Apple. Onze Nightingale – een apparaatje waarmee patiënten in een ziekenhuis berichten konden versturen en ontvangen – mochten we presenteren op het hoofdkwartier van Apple in Cupertino. Mosaic (de voorloper van Netscape, red.) was toen net uit en iedereen zei: ‘Ik weet niet wat het web is, maar het lijkt iets groots te worden.’ Kortom er broeide wat.’
‘Globaal zie ik de ontwikkeling van internet als een telkens terugkerende spiraal. De grootste innovaties worden soms gedaan door een stapje terug te doen. Internet begon als tekst-medium voor communicatie tussen gebruikers. Door de komst van het grafische web werd het een schijnbaar dynamische, maar in werkelijkheid relatief statische omgeving. Het web bevat te veel doelloos opgeplakte informatie. Nu zijn we weer op zoek naar manieren om mensen met elkaar te laten communiceren en het leven te vergemakkelijken. Lees dit boek van Alan Cooper maar eens: The inmates are running the asylum. Why high-tech products drive us crazy.’
‘Vanuit het vakgebied industrieel ontwerpen kijk ik naar de mogelijkheden die internet biedt voor nieuwe producten. Ik was aanvankelijk geïnteresseerd in onderzoek zoals bij Xerox Parc en Apple’s Advanced Technology Group wordt gedaan. Als adviseur bij Virtual Affairs ben ik nu in staat om nieuwe functionaliteiten mee uit te denken bij grote bedrijven als KLM, Dutchtone en Parool. Het aardige maar ook het gevaar van internet is dat disciplines diffuser worden. De ontwerpers houden zich bezig met techniek, de programmeurs blijken communicatief, en de techneuten worden ondernemers.’
Bookmarks
http://home.luna.nl/~ianus
http://www.virtualaffairs.nl
http://www.cooper.com/design.html
‘Mijn werkplek is thuis, bij de klant of in de kroeg’
Sophie van der Wijst: ‘Na mijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit was ik helemaal niet van plan consultant te worden. Ik wilde hands-on ervaring opdoen, en werd dus managementtrainee op de IT-afdeling van een grote Nederlandse onderneming. Dat was echter een desillusie. Ik zag zoveel kansen voor innovatie en had zoveel ideeën over web-ontwikkelingen, maar moest me bezighouden met millennium issues. Het was een heel traditionele organisatie, waar amper ruimte bleek voor de dynamiek die gaandeweg in de bedrijfsvoering spontaan ontstaat. Initiatieven werden alleen gewaardeerd als ze pasten in het bedrijfsplan en de organisatiestructuur. Er waren wel projecten voor betere klantenservice en ketenintegratie, maar daar werd IT niet bij betrokken. Dat was een stoffige stafdeling die letterlijk in de kelder van het hoofdkantoor was gevestigd.’
Sophie’s choice: http://www.A27.com ‘De service waar iedereen al jaren op zat te wachten: boodschappen op internet bestellen en op weg naar huis afhalen, ingepakt en al, langs de snelweg bij de Esso! Toen ik er van hoorde, nu al weer een tijde terug, ben ik naarstig op zoek gegaan naar het brein achter dat idee. Was het een visionair in de top bij Esso? Management trainees op de hei? Een customer focus team? Een projectbureau? Niets van dit alles: het initiatief bleek afkomstig van de zoon van de pomphouder. Die vond internet leuk, en bedacht dat zijn vader overdag tussendoor best tijd had om wat spullen in te pakken! Het bevestigt mijn perceptie van grote organisatie. Een goed idee haalt de directietafel zelden. Hoe lang zijn Ahold en Shell al niet bezig met shops bij de pomp? En wat merken we daar nou van?’ |
‘Via-via kwam ik in contact met Solvision, nu onderdeel van The Vision Web. Dat zijn een stel marktgerichte boetieks in ICT-dienstverlening, die als virtuele organisatie samenwerken. De oprichters van Solvision hadden in vorige directiefuncties ook de ervaring opgedaan dat veel energie verloren gaat in grote, logge structuren, en kozen dus voor een platte organisatie waarin talenten en ambities van individuele medewerkers het uitgangspunt zijn. Er zijn bij ons geen managers, wel projecten waar vier tot vijftien mensen aan werken. Het web is daarbij de enabler. Alle informatie is openbaar op ons eigen intranet, zelfs de salarissen. Die bepalen we zelf, per project. Bovendien deelt het team mee in de winst. Elk project is eigenlijk een micro-onderneming. Maar we kunnen ook allemaal volgen hoe het geheel functioneert. The Vision Web draait uitstekend. De omzet bedroeg in 1998 dertig miljoen gulden; over 1999 rekenen we op 65 miljoen.’
‘Mijn werkplek is thuis, bij de klant of in de kroeg. Ons kantoor in Delft bestaat zelfs uit een grand café op de benedenverdieping, en boven wat vergaderruimtes. Waarom zou je in een betonnen bunker met airconditioning gaan zitten? Ik kan op elk tijdstip inbellen via internet en wordt geacht tijdens kantooruren mobiel bereikbaar te zijn. Van hiërarchische controle is amper sprake. De keerzijde is dat ik soms thuis met 39 graden koorts nog zit te werken. Maar dan sturen mijn collega’s cybercards of zelfs een virtuele bos bloemen. In zo’n organisatie is het plezierig werken. We zijn allemaal vrij, maar toch verantwoordelijk. Creativiteit gedijt in die omgeving goed. En de combinatie van onafhankelijkheid en deskundigheid is bevorderlijk voor innovatie, wat ten goede komt aan onze projecten. Een gevolg van onze werkwijze is wel dat werk en privé niet meer te scheiden zijn. Maar dat vind ik juist prima. Bovendien heb ik gewoon lol in mijn werk, net zoals mijn collega’s. In drie jaar zijn we dan ook gegroeid tot ongeveer driehonderd visionwebbers!’
‘Die groei verbaast me niks. Consultancies waren vroeger probleemoplossende adviesbureaus, maar nu zijn het organisaties waarin kennisontwikkeling en -verspreiding voorop staat. De traditionele ondernemingen met hun hiërarchische structuur zijn daarentegen nauwelijks meer in staat te anticiperen op de snelle ontwikkelingen. Consultants nemen dan de rol van vernieuwer op zich. Dat betekent voor mezelf voortdurend bijblijven en continu bijleren. Nu houd ik me al een tijdje bezig met electronic commerce, en het nieuwe buzz-word is customer relationship management. Onlangs ben ik gevraagd Solvision Spanje mee op te gaan richten. De financiële dienstverleners en telecombedrijven daar zijn een flinke stap verder met e-commerce dan hun Nederlandse collega’s. Ik heb die kans dus met beide handen aangegrepen Wij, consultants, zijn eigenlijk de nieuwe handelsreizigers in een kenniseconomie.’
Bookmarks
http://www.solvision.com
‘Ik vind de adult business veel leuker’
Claudia XXX: ‘Je wil iets weten over mijn werk en het web? Daar kan ik wel een boek over schrijven! Het begon allemaal een jaar of drie geleden, toen ik door het bedrijf Python gevraagd werd mee te gaan naar een vakbeurs in Amerika. Ik had mijn eigen stripbureau Nightperformers, en Python wilde zijn sex-sites promoten. Al snel was ik met mijn python – een èchte slang, geen fake – hun visitekaartje. Kort daarna ontmoette ik Werner die programmeur was en zelf als performer in de adult business werkte. Samen besloten we het stripbureau een eigen site op internet te geven. En dat is sindsdien uitgegroeid tot een hele onderneming.’
Claudia’s keuze: http://www.ty.com ‘Ik surf heel het net af langs alle sex-sites. Wat daar gebeurt houd ik goed bij, want het is tenslotte mijn vak. En als ik eens wat anders wil, dan ga ik bij http://www.ty.com over Beanie Babies chatten.’ |
‘Bij Interclimax hebben we een stuk of vijf programmeurs in dienst, twaalf operators en tenminste twintig modellen. We werken vanuit een eigen studio in Amsterdam, maar gaan binnenkort ook apparatuur installeren bij onze modellen thuis. Zij kunnen dan vanuit hun huiskamer één-op-één met abonnees, een soort privé peepshow. Zo thuiswerken is handig wanneer je kinderen hebt of bijvoorbeeld in Spanje woont. Onze afzetmarkt is vooral Amerika; daar hebben we duizenden abonnees. Die komen direct naar onze eigen sites of naar de sites van Penthouse en de Internet Entertainment Group waarvoor wij content leveren. In Nederland koop je gewoon een porno-video om de hoek, maar voor Amerika is wat wij doen heel gewaagd. En wanneer de Amerikanen gaan slapen, worden de Japanners net wakker. Op onze sites moet altijd live wat te beleven zijn, dus het bedrijf draait 24 uur per dag en zeven dagen in de week.’
‘Het is allemaal veel sneller gegaan dan ik verwacht had. Ik ben net naar Amerika geweest voor een fotoshoot met Suze Randall voor Penthouse, en ga binnenkort een proefuitzending maken voor een Nederlands televisieprogramma. Dat moet een serie van dertien worden. Reken maar dat daar veel vrouwen naar kijken, ook als het hardcore is. Sex hoeft voor vrouwen niet perse zoet, lief en aardig te zijn. Dit wordt sowieso meer een business van vrouwen. Juist door het web gaan steeds meer pornosterren hun eigen bedrijfje opzetten. Als je iets wilt weten over financiën of techniek, zoek je het gewoon op via internet.’
‘Mijn toekomst? Daar denk ik wel eens over na. Natuurlijk gaan we verder groeien met Interclimax. Zo werken we sinds kort samen met Planet Internet van KPN. Zij krijgen één van onze sites exclusief. En we hebben Com-Ned Netwerken opgericht dat sites ontwerpt en host-services aanbiedt. Maar dat is meer Werner z’n bedrijf, want ik vind de adult business veel leuker! Misschien dat we over een paar jaar naar de beurs gaan; in Amerika en Duitsland gebeurt dat al met vergelijkbare bedrijven.’
Bookmarks
http://www.claudiaxxx.com
http://www.ty.com
http://www.interclimax.com