‘Big data-omzet bestaat vooral uit consultancy’

24-01-2013 11:31 | Door Vincent van der Linden | Lees meer artikelen over: Consulting, Big data | Er zijn 11 reacties op dit artikel | Permalink
Vincent van der Linden

Rode draad tijdens het Big Data Forum op 22 januari 2013 in Almere waren security en privacy, vertelt storage-salesmanager Vincent van der Linden van ict-leverancier Dell. Hij bezocht op uitnodiging van Computable op 22 januari 2013 het 2e Big Data Forum van congresbureau IIR in Almere. Hij schrijft dat volgens marktonderzoeker Gartner de 28 miljard dollar omzet die bedrijven uit big data realiseren, voor 95 procent komt uit consultancy en het opwaarderen van systemen. Hij waardeert de bijeenkomst met het rapportcijfer 9.

Friso van Vollenhoven van ict-dienstverlener Xebia uit Hilversum had het over de toegevoegde waarde van big data ten opzichte van data mining. Big data biedt gebruikersinput, plus de signalen die ontstaan uit trends, waardoor nieuwe inzichten ontstaan, zonder dat men hoeft te focussen op het onderwerp.

Bart Schermer waarschuwde dat analyses van big data kan leiden tot overtreding van de Wet bescherming persoonsgegevens of tot onbewuste discriminatie. Daarnaast is het combineren van big data en cloudopslag een aandachtspunt, waarbij het verplaatsen van data naar buiten de EU niet is toegestaan en je dus rekening moet houden met de plek waar de data wordt opgeslagen. Door het anonimiseren van data en het duidelijk definiëren van het doel en de grondslag voor de verwerking van data is er wel veel mogelijk. Wel zullen er waarschijnlijk strengere regels komen die de opgeslagen informatie inzichtelijk moeten maken en digitale zwakkeren beschermen, die niet begrijpen waar ze toestemming voor geven.

Bij de discussie over big data in het midden- en kleinbedrijf werd al snel duidelijk dat big data niet altijd ‘big’ hoeft te zijn en dat er wel kansen voor kleine en middelgrote bedrijven liggen, maar dan vooral in de adviserende hoek. Er zal een grote vraag ontstaan naar big data-specialisten en datamakelaars. Kleine en middelgrote bedrijven zullen eigenlijk alleen voordeel behalen zodra ze hun data-analyse leveren aan andere marktinitiatieven. Hier is wel standaardisatie nodig door bijvoorbeeld gebruik te maken van een XBRL-formaat.

Big impact

In de afsluiting werd door Frank Buytendijk van Gartner een inzicht gegeven in de ontwikkeling en verwachting van big data. Big data is dus niet per definitie big, maar de impact wel. In de wensenlijst van business-afdelingen binnen organisaties is big data op de negende plek binnen gekomen, maar komt nog steeds achter het behalen van efficiëntie en het verhogen van klanttevredenheid en de beschikbaarheid van data.

De kosten van big data worden door Gartner geraamd op 28 miljard dollar, waarbij het duidelijk is dat slechts een paar miljard aan directe investeringen dit nieuwe vakgebied wordt besteed. Het grootste deel van de omzet – denk aan een verhouding 20:1 -  komt voort uit consultancy en de aanpassing van systemen. De grootste zorgen bestaan over de benodigde kennis. Hebben we voldoende mensen beschikbaar of getraind? Er zullen volgens schattingen 4,4 miljoen banen zijn waarvan 29 procent in Europa. Naar verwachting zal slechts een op de drie banen kunnen worden ingevuld.

24 maanden

Big data is hot en helpt organisaties weer na te laten denken over de bruikbaarheid van data en het aanboren van nieuwe initiatieven, maar zal naar verwachting over 24 maanden over de zijn top heen zijn. Tot die tijd zullen de ontwikkelingen, uitdagingen en experimenten voldoende stof opleveren voor een 3e Big Data Forum

Het tweede Big Data Forum van congresorganisator IIR kende met honderd bezoekers een hoge opkomst. De ontwikkelingen en aandachtspunten werden duidelijk besproken. De opzet van het Forum was goed doordacht en gaf een hoge dynamiek en ruimte om de informatie te delen en te verkrijgen. In grote lijnen waren de sessies verdeeld in praktijkvoorbeelden, zogeheten round tables en plenaire sessies waarbij door de pioniers van Big data een heldere kijk werd gedeeld, variërend van big data in de zorg, tot big data-initiatieven in de business. Tijdens het congres werden nieuwsfeiten veelvuldig getweet voorzien van de hashtag #bdf13.
Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKRuud Mulder, 24-01-2013 11:46
"Big data-omzet bestaat vooral uit consultancy"
 
Dit geldt natuurlijk voor alles binnen de ICT. Op het "ijzer" is weinig tot geen marge meer te verdienen. En dat moet natuurlijk ergens gecompenseerd worden. Mijn ervaring is wel dat de tarieven van de specialisten en consultants zwaar onder druk staan. Dus ook hier gaat de winst kleiner en beperkter worden. Al heeft Big Data nog wel het voordeel dat het nog een niche markt is. Dus dit kan nog een tijdelijke uitzondering op de trend zijn.
De redactie vindt deze reactie: OKHenri Koppen, 24-01-2013 13:05
Weer een fijn verslag, leuk!
 
Ruud, ik zie consultancy als advies, dus geen uitvoerend werk.
 
ICT is wel groter dan Consultants en Hardware: Beheerders, projectleiders, ontwikkelaars, implementeerders, integreeerders, et cetera.
 
Voor Big Data zou ik ook veel kosten verwachten bij onderzoekers en analisten waarbij analisten wellicht weer als consultants gezien worden :-)
 

 
De redactie vindt deze reactie: OKLeen Blom, 24-01-2013 13:13
@Ruud: je vergeet dat Nederland zo'n 4,9 miljard per jaar aan software exporteert. De maakindustrie van software is significant te noemen, en dan worden de game developers nog niet meegeteld dacht ik.
Consultancy-bedrijven zoeken uiteraard aansluiting bij de trends (hypes?) omdat dat aansluiting geeft in het verkoopproces.
Ik zeg daar trouwens niet mee dat iets als Big Data geen waarde heeft. Maar dan kijk ik er inhoudelijk naar en niet naar de euro's de er mee verdiend kunnen worden.
De redactie vindt deze reactie: OKRuud Mulder, 24-01-2013 13:20
@ Henri en Leen ,
 
Vandaar ook consultants en specialisten. Al is specialisten natuurlijk een ruim begrip en kwam misschien niet al te duidelijk over.
 
Maar de conclusie blijft hetzelfde.
 

De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 24-01-2013 22:13
Vincent,
 
Niets ten nadele van je verslag maar als ik lees:"Big data biedt gebruikersinput, plus de signalen die ontstaan uit trends, waardoor nieuwe inzichten ontstaan, zonder dat men hoeft te focussen op het onderwerp." dan klinkt dat voor mij als een marketingtool. Zoiets als contentmarketing 2.0 waarbij het dus niet om de inhoud maar alleen de tags gaat, de Pavlov belletjes. Wat is jouw mening daarover?
 
Wel interessant is het stukje dat data mining in de cloud tot overtreding van de wet bescherming persoonsgegevens kan leiden, zeker met een term als 'data-makelaars' in combinatie met de zorg. Nu ben ik er natuurlijk zelf niet bij geweest omdat ik €399 veel te duur vond en wat anders in mijn agenda had staan waar toevallig ook een paar 'data-makelaars' ter sprake kwamen.
 
En dus ben ik benieuwd welk effect strengere (Europese) privacy-regels zullen hebben op dit deel van de beloften met Big Data. Want het lijkt me toch heel vervelend als er straks een 'Pieter Lakeman' oproept tot het weghalen van onze gegevens bij één van die marktinitiatieven. Want hoor ik daar in de verte al de tonen van 'Money for nothing and your chicks for free' van The Dire Straits?
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 24-01-2013 23:19
Grappig dat we ons nog steeds met big data bezig houden terwijl Google al is begonnen met het aanpakken van het volgend verschijnsel: Nano Data! En dit is heel anders dan zijn voorganger Big Data!
 
De BI jongens zullen het de komende jaren druk hebben/krijgen.
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 25-01-2013 13:24
De redactie vindt deze reactie: OKOscar Wijsman, 25-01-2013 16:13
Bij de opmerking dat in de rondetafel discussie over big data in het midden- en kleinbedrijf al snel duidelijk werd dat big data niet altijd ‘big’ hoeft te zijn en er wel kansen voor kleine en middelgrote bedrijven liggen, maar dan vooral in de adviserende hoek wil ik wel wat toevoegen.
 
Samen met Almere DataCapital collega Hans Wormer heb ik twee keer een ronde mogen leiden. Daarin werd mede duidelijk dat grotere bedrijven graag zaken doen met het MKB vanwege specialistische kennis en een grote 'ability to act'. Dat wil echter niet zeggen dat het alleen advies is. Ook nu zijn MKB bedrijven (o.a. in Almere) bezig met het verwerken van data en het om kunnen gaan met allerlei al dan niet eigen tools. Dat is vooral 'hands on' werk. We hadden tevens o.a. aan tafel een MKB leverancier van infrastructuurdiensten die kansen zag en een vertegenwoordiger van big data startups.
 
De grootste uitdaging is om de kennis te absorberen, delen en toe te passen, vooral in de analytics kant. Met eigen tools (een Nederlandse Splunk?) of slimme analysesoftware / algoritmes. Kortom, alle combinaties zijn mogelijk waarbij er voor de grote infraleveranciers ook mooie combi's met het MKB te maken zijn in bijvoorbeeld SaaS modellen. Dat mocht je er misschien zelf niet inschrijven :) maar daar liggen wel de flinke kansen.
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 25-01-2013 20:58
@Maarten: dank voor de link. Ik heb al in 2012 in een bijeenkomst met dit verschijnsel kennis gemaakt. Daarna heb ik kennis gemaakt met een aantal stukjes van Brynjolfsson.
Leuk dat je de digitale versie van deze informatie gevonden hebt en met de lezers gedeeld hebt, dat had ik niet anders was ik je voor :-)
 
Interessant om te zien hoe BD ingehaald wordt door ND terwijl we nog bezig zijn met discussies rondom BD!
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 26-01-2013 23:00
Oscar,
 
Let's Splunk it!
 
Goed om Splunk te noemen want het uitspitten van logs, netwerktraces e.d. is ook behoorlijk analytisch werk met grote hoeveelheden data. En hoewel het natuurlijk lang niet zo sexy is als door mensen gegenereerde data kunnen machines namelijk ook voor 'big data' zorgen. En Splunk wordt dus ook al een tijdje voor 'operational/security intelligence' gebruikt.
De redactie vindt deze reactie: OKrobert kool, 29-01-2013 14:41
Toegevoegde waarde van big data tov data mining?
Het moet natuurlijk niet veel gekker worden: Wie doet de stelling dat Big Data Predictive Analytics overbodig maakt?
Het begint zo wel wat afbreuk te doen aan het expert niveau van deze rubriek. Wil je een investering in Big Data gereedschap rechtvaardigen dan zal je toch echt allereerst dienen te analyseren wat de waarde van de data is om tot een gedegen business case te komen. In de praktijk blijkt dit toch vooral een expert omgeving waarbij je met de juiste tooling iteratief, exploratief en interactief tot waardevolle inzichten komt. Het is een ilusie om te denken dat het analytische proces vanzelf gaat. Er komt veel kennis bij kijken en niet alleen IT maar ook de business heb je er knalhard bij nodig. De hype is leuk, iedereen springt op de trein, maar de sleutel van Big Data ligt bij analytics, helaas wordt hier nauwelijks over geschreven. Laten we de verwachtingen eerst eens waar gaan maken in plaats van een giga ballon op te blazen.
13 vacatures
informatie analist

Kwintes , Zeist

Demandmanager

Belastingdienst , Apeldoorn

ICT Data Analist

Itility B.V. , Eindhoven

Senior Datamanager

Stichting Hiv Monitoring , Amsterdam Zuidoost

Audittrainee met specialisatie IT-audit

Ministerie van Financi\u00ebn, Auditdienst Rijk , 's-Gravenhage

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1563 6.2
Klik voor meer info2 1299 6.0
Klik voor meer info3 1266 6.2
Klik voor meer info4 1069 6.2
Klik voor meer info5 976 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 521 6.1
Klik voor meer info9 397 6.0
Klik voor meer info10 391 6.2