De kijk van Van Eijk: IT op de wip

22-08-2012 11:44 | Door Peter van Eijk | Lees meer artikelen over: ADSL | Er zijn 2 reacties op dit artikel | Permalink
Peter van Eijk

Peter van Eijk

Peter van Eijk

Rond 1970 moest een geschoolde arbeider of kantoorklerk ongeveer een uur werken om een minuut te kunnen bellen naar het verre buitenland. Aan het einde van de jaren tachtig was die verhouding ongeveer een op een geworden: voor een uur werken kon je een uur bellen. Tegenwoordig kun je voor een modaal uurloon zowat een ADSL-maandabonnement betalen, waarmee je feitelijk de hele maand 24 uur per dag kan bellen met ongeveer iedereen in de hele wereld.

Eind jaren tachtig kwam voor mij een kantelpunt. Voor die tijd ging ik naar kantoor om te bellen. Het was veel te duur om dat thuis te doen. In de jaren negentig ging ik juist thuis bellen om mijn werk te doen. Naar kantoor gaan was duurder en omslachtiger. Die goedkopere communicatie heeft mijn eigen werk flink veranderd, en dat van mensen over de hele wereld. Het heeft een kennismaatschappij mogelijk gemaakt, en geleid tot outsourcing en schaalvergroting, waardoor er een enorme productiviteitsspurt is gemaakt.
De Candese schrijver en historicus Malcolm Gladwell noemt dit soort verschuivingen ‘tipping points'. Ogenschijnlijk geleidelijke verschuivingen leiden ineens tot het omklappen van de wip.

Kijk nu eens naar data. Als je vroeger naar digitale data keek stonden die waarschijnlijk op een server in een rekencentrum. Vandaag de dag is een gemiddelde bedrijfsdatabase niet groter dan wat er in het geheugen van een enkele smartphone past. Buiten de bedrijven staan nu al meer data dan binnen de bedrijven, en dat houdt niet op. Het zwaartepunt van digitale data in de wereld is dus gekanteld.
Niet al die data doen er toe, maar veel wel. Denk maar aan alles wat er op een website wordt ingevoerd, en de clickstreams die daar bij horen. Van wie zijn die data trouwens? Dat is een mistig tussengebied, en veel van die data staat ‘in de cloud'.

Voor veel bedrijven zijn dus de data die buiten het bedrijf ontstaan belangrijker dan de data die binnen het bedrijf ontstaan. Kunt u data die ‘in die cloud' staan veilig negeren? Kunt u de beveiliging van informatie blijven beperken tot de eigen data in het eigen rekencentrum? En hoe kantelt uw it-beheer mee van intern naar extern?

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur op het gebied van digitale infrastructuren (http://www.peterhjvaneijk.nl/).
 
Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKmauwerd, 22-08-2012 21:26
ow gaan we filosofisch doen ?
heb je meerdere clouds en hebben die verschillende grenzen ? welke dan ? is cloud niet bedacht om grenzen te abstraheren ? heb je ook readonly clouds voor backup misschien ? heb je iets als veilige clouds of is dat nou juist ook weer transparant gemaakt ? Volgens banken moest ik onlangs mijn hele vermogen risicovol beleggen, maar dat was weer veilig. Dief van eigen portemonee die dat nie dee. Cloud keurmerk ? Onze data staat alleen bij cloud providers met keurmerk ? Kan cloud ook omvallen, of in mist oplossen ?
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 25-08-2012 0:41
@Mauwerd
 
soms is de cloud waaredeloos, maar dat komt meer door het verwachtingspatroon.
14 vacatures
Integratie Architect

NS , Utrecht

Sharepoint Architect

FastFlex , 's-Gravenhage

Junior Software Engineer ETL

Achmea , Tilburg

IOS/Android app developer

Technolution , Gouda

Technical Innovator

Ordina , Nieuwegein

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1572 6.2
Klik voor meer info2 1305 6.0
Klik voor meer info3 1271 6.2
Klik voor meer info4 1072 6.2
Klik voor meer info5 993 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 524 6.1
Klik voor meer info9 405 6.2
Klik voor meer info10 399 6.0