De kijk van Van Eijk: Te oud, dus niet goed

29-11-2012 08:58 | Door Peter van Eijk | Lees meer artikelen over: IPv6, PHP, Arbeidsvoorwaarden, Javascript | Er zijn 30 reacties op dit artikel | Permalink

Peter van Eijk

Peter van Eijk

Wie kent er het volgende verhaal? Mondjesmaat worden er weer mensen aangenomen in de it-branche. Er zijn projecten die snel van start moeten, en waar geschikte en ervaren mensen voor in de rij staan. Maar die mogen niet op gesprek komen. Te oud.

Ik begrijp dat niet.

Nog afgezien van het feit dat leeftijdsdiscriminatie illegaal is, lijkt het me ook een beetje dom. Wat is het probleem met 45-plussers?

Ze zouden de ontwikkelingen niet kunnen bijhouden. Wel, de it is een van de snelst innoverende vakgebieden. Elke drie jaar is er wel wat nieuws. Als je 45 jaar bent in de it heb je al met minimaal zes nieuwe technologie-generaties gewerkt. Dan kunnen nummer zeven en acht er ook nog wel bij. Ik geef het toe, ik heb ook ooit met ponsband en schrapkaarten gewerkt. Ik heb met floppy disks gewerkt toen je ze nog daadwerkelijk kon buigen. Betekent dat automatisch dat ik niet om kan gaan met Javascript, PHP en Python, of met Network Address Translation en public key encryption? En dan heb ik het nog niet eens over cloud computing.

Ze zouden te vaak ziek zijn. Wel, mensen tussen de 30 en de 39 hebben vaak kleine kinderen. Ik herinner me nog goed dat ik half slapend aan mijn bureau zat omdat mijn kinderen de hele nacht hadden gespookt. En het cohort tussen de 20 en 29 moet op maandag eerst een beetje bijkomen van het weekend, en soms ook nog op dinsdag.

Ze zouden te duur zijn en het nieuwe salaris niet accepteren. Als je 45 bent heb je nog 22 jaar te gaan tot je AOW. Dat is best lang. In die tijd kun je je tweede leg nog volwassen zien worden. Als je geen werk hebt zit je na hooguit een paar jaar in de bijstand, als je partner tenminste niet werkt. Anders krijg je helemaal niks. Welk salaris is beter dan niks? Men vrage het de werkloze zelf.

Mij maakt het allemaal niet meer uit. Ik ben als 50-plusser in elk geval totaal kansloos op de arbeidsmarkt. Ik krijg toch geen baan meer. Ik kan de ontwikkelingen blijkbaar niet bijhouden, ben blijkbaar te vaak ziek, en te duur. Denkt men. Bovendien ben ik ook nog erg eigenwijs. Gelukkig maakt me dat dan wel weer erg geschikt om als trainer en coach mijn geld te verdienen met lezen, schrijven, luisteren en spreken.

En overigens blijf ik van mening dat IPv6 verder moet worden ingevoerd.

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur op het gebied van digitale infrastructuren (www.peterhjvaneijk.nl).

Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKRuud Mulder, 29-11-2012 10:57
Peter,
 
Ik deel je mening. Er moet gekeken worden naar kennis en kunde en niet naar de leeftijd. Ik werk zelf het liefst in een gemengd team. Jonge honden en oudjes gemixt levert in mijn optiek de perfecte dynamiek,ervaring en kennis en kunde.
 
Maar helaas is de praktijk anders. Maar ja dit is natuurlijk niet iets wat alleen in de IT voorkomt.
 
Het is en blijft een hot topic. En misschien brengt alle aandacht toch nog wat positiefs voor "de oudjes". Want met alleen afgestudeerde HBO'ertjes gaan we de oorlog niet winnen.
 
De redactie vindt deze reactie: OKsiggy, 29-11-2012 12:05
De ontwikkelingen in de IT gaan helemaal niet snel als je een redelijk abstractievermogen hebt. Cloud/big data/mobile/social, allemaal oude wijn in nieuwere zakken. Ervaring in de IT telt daarom dubbel omdat de oudere het allemaal kan relativeren en sneller met de 'nieuwe' technologie aan de slag kan.
 
De overheid moet de grenzen dichthouden voor engineers van buiten de EU zolang er welwillende werkeloze oudere it'ers zijn.
De redactie vindt deze reactie: OKHenri Koppen, 29-11-2012 12:58
Dag Peter,
 
Leuk stuk. Gelukkig heb ik net *pas* de veertig geraakt, maar ik zoek ook geen baan.
 
@Siggy: In mijn ogen mis je twee punten. IT gaat *wel* snel, het zijn (vaak) de ouderen die denken iets te zien en te herkennen en daardoor niet verder kijken. De wereld en IT zijn de laatste jaren **enorm** veranderd. De "cloud" is echt niet dezelfde als die van tien jaar geleden, net als dat de hedendaagse mainframes totaal anders zijn dan die van tien jaar geleden. Mensen die dat "oude wijn nieuwe zakken" ding aanhalen zijn precies de doelgroep "Te oud, dus niet goed"
 
En dit is meteen een brug naar je volgende punt: De overheid moet helemaal *niets* op dit vlak. Als ik een team samenstel kijk ik nauwelijks naar leeftijd maar naar competenties. Veel ouderen hebben zichzelf ook wel een beetje buitenspel gezet door te lang in eenzelfde baan te blijven hangen waardoor ze gestopt zijn in hun ontwikkeling.
 
Het is net Idols. Dan heb je een wat ouder type die verbolgen de auditie zaal uitkomt en zegt "Ze vinden mij te oud" terwijl de jury zei:"Je zingt slecht, en op jouw leeftijd zit het er niet meer in dat dit zal veranderen."
 
Als je jaren lang systeembeheer hebt gedaan wordt het ook wel eens tijd om bijvoorbeeld een cursus leiderschap te volgen zodat je een afdeling kunt runnen.
 
Wel een lichtpuntje. Als je de jeugd van pak hem beet 20 jaar ziet zit daar zeer veel kaf tussen het koren. Slecht in taal, slecht in gewoontes, slechte houding (geen verantwoordelijkheid nemen). Dus er zijn nog kansen.
 
Engineers buiten de EU buiten houden is gewoon geen realistische optie. Je moet gewoon concurreren. Op prijs, op kennis, competentie, of wat dan ook. Anderen de schuld geven is geen oplossing. Het is crisis en dat helpt natuurlijk niet mee.
 
Kom wellicht wat hard uit de hoek, en de soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, maar het is wel tijd to wake-up en realiseren dat de wereld niet meer hetzelfde is.
De redactie vindt deze reactie: OKM Wilmans, 29-11-2012 13:52
Goed artikel.
Tja, sommige werkgevers (helaas de meeste) hebben een triest aanname beleid. Dat gemopper dat bedrijven geen mensen kunnen vinden neem ik dan ook nooit serieus.
 
Ik zit hier met z'n drieen op een ontwikkelafdeling: Zelf ben ik eind 40 een andere collega is ook eind 40 en één is eind 50.
Sinds 2 jaar is onze applicatie over van vb6 naar .net. Bij alle drie ging ons hart sneller kloppen bij de extra's die we kregen van .net. Geweldig gewoon. Ook zijn we volop bezig met MVC/jqeury web-applicaties. Alle drie smullen we van de techniek en de mogelijkheden. Zo bouwen we mooie dingen voor onze klanten.
 
We zijn nooit ziek, zijn alle drie wel een tikje eigenwijs, en ja we verdienen een beste boterham. Maar hé, we zijn ook succesvol(al zeg ik het zelf) en voor minder geld zou ik het trouwens ook doen.
 
Kortom, deze "oudjes" doen het erg goed.
ICT Werkgevers wordt wakker!
De redactie vindt deze reactie: OKEmiel Vermeulen, 29-11-2012 14:32
Denk dat er nog een essentieel punt aan de orde is:
 
Als een project krap komt te zitten in de tijd, schijnt wel eens te gebeuren in de IT, wordt veelal een oneigenlijk beroep gedaan op de ontwikkelaars. Termen als "schouders eronder" en "uitdaging" zijn ons allen bekend.
De eerste keer wil je je als ontwikkelaar dan graag bewijzen. Op het moment je erachter komt dat alle projecten zo verlopen ga je min of meer apathisch gedrag vertonen.
Ik zou als samensteller van teams ook kiezen voor die jonge honden. Als senoir zeg ik : laten we eens nadenken over het managen van projecten, en als we daar niet uitkomen, en dat komen we niet, laten we eens filosferen over waarom het niet kan als in andere technieken. Wat maakt IT zo speciaal ?
 
Emiel Vermeulen
De redactie vindt deze reactie: OKsiggy, 29-11-2012 14:58
@Henri
Ik zie het voor mezelf op dit moment ook niet duister in dus ik hoef niet te slikken.
 
Ik hoop dat je je realiseert dat het voor een Nederlander moeilijk is om op prijs te concurreren aangezien onze overheid meent te bepalen dat de werkende Nederlander solidair moet zijn. De overheid is voor een groot deel de verantwoordelijke voor de hoge salarissen van de werknemers en moet daarom haar landgenoten bevoordelen ipv 30% belastingkorting geven aan inpats.
 
Ik ben het wel met je eens dat je zelf voor het grootste deel verantwoordelijk bent voor je ontwikkeling.
De redactie vindt deze reactie: OKHanny Hendriks, 29-11-2012 15:13
Helemaal eens met de inhoud van het artikel. Ik heb zelf deze ervaring (gelukkig?) nog niet opgedaan. Ondanks mijn leeftijd van eerste helft 50 is het mij in de afgelopen 2 jaar gelukt om een nieuwe werkgever in de ITC te vinden. Ik heb de ervaring dat oudere medewerkers vaak beter gemotiveerd zijn om aan te pakken en verantwoordelijkheid te nemen binnen een project, maar ook vaak bij hun eigen bedrijf willen meedenken over nieuwe ontwikkelingen. Veel"jonge honden" zijn vaak te gemakzuchtig en wachten af tot een ander het voortouw neemt. Ook vertonen zij, naar mijn idee vaak het gedrag, dat zij bepaalde werkzaamheden niet bij hun "niveau" vinden passen en dit dus niet willen uitvoeren. Er zijn natuurlijk ook oudere werknemers die dit gedrag vertonen.
Ben het niet eens met Emiel dat je bij de samenstelling van een team voor jonge honden moet kiezen, maar dat je naar de kennis, ervaring en flexibiliteit van een medewerker moet kijken en leeftijd een ondergeschikte rol moet spelen.
 
Hanny Hendriks
De redactie vindt deze reactie: OKGeorge Veerman, 29-11-2012 16:51
De technische ICT veranderingen gaan heel snel. Ik ben zelf 33 en de afgelopen 14 jaar dat ik al in de ICT zit merk ik dat ik het zelf nauwelijks kan bijbenen. Zegt misschien meer over mijzelf en de technische kennis dan over iemand van 40+. Ik ben wel van mening dat men hou ouder men wordt meer naar een management rol moet groeien en het overzicht moet kunnen bewaken in plaats van de technische details te blijven volgen. ICT is de afgelopen jaren complexer geworden en multi disciplinair. Als advies naar de toekomstige 40+ zou ik zeggen: focus en probeer door te groeien naar een management rol. Voor de technische invulling (hoe leuk het soms ook kan zijn) komt een nieuwe generatie. Een grote pré voor de huidige 40+ is dat men nog wel het plichts besef heeft om te willen werken. Helaas zou ik dat in de komende generaties nauwelijks.
De redactie vindt deze reactie: OKJan van Leeuwen, 29-11-2012 16:53
@ Henri
 
"IT gaat *wel* snel"
misschien wat processor-snelheden betreft maar dat wordt door de bloatware van vandaag teniet gedaan. Internet is groter geworden met als gevolg dat overheden het willen kontroleren, ook niets nieuws.
IT is meer grafisch geworden en we kunnen nu eenvoudig foto's en video's op de PC/Tablet bekijken, een enorme vooruitgang.
Verder zie ik nog steeds dezelfde gedragspatronen bij programmeurs, sales, beheerders - ik was meer als 10 jaar weg. Het is verbazingwekkend hoe weinig werkelijk veranderd is. FOSS en de enorme groei die het doorgemaakt heeft is een van de weinige echt nieuwe ontwikkelingen.
 
"De wereld en IT zijn de laatste jaren **enorm** veranderd".
Dat de wereld sinds 1989 "enorm" veranderd ist klopt, we zijn weer terug op het nivo van 1920/1930 alleen met een paar milliard mensen meer.
 
Soms is het goed een tijdje afstand te nemen. Wie zich met systeemtheorie (geen IT) bezig houdt weet dat je een systeem niet objectief kunt analyseren wanneer je er deel van bent.
De redactie vindt deze reactie: OKmauwerd, 29-11-2012 20:56
een eigenschap van discriminatie is juist dat de feiten er niet zo toe doen. Het is maar net waar net welke tunnel je visiet. Henri Koppen kijkt graag naar de "de ouderen die denken iets te zien en te herkennen en daardoor niet verder kijken" of het eigenwijze niet-luisterende idols type.
 
En ja zo een kennen we allemaal. Rest ons nog enige simpele extrapolatie toe te passen om aan te tonen, dat we die groep maar snel moeten vergeten. En zeg nou zelf, een vijftigjarige met een Androidtelephone. Geen gezicht toch ;-)
 
Van Eijk, Siggy..Waarschijnlijk zelfstandig want welk bedrijf neemt die nou in dienst ? Negeer ook Siggis toevoeging dat alleen op hoger abstractie niveau, de ICT maar weinig veranderd.
En dan Jan van Leeuwen. Laat ons zelf weten dat je nooit kan weten als je achterlijke ouwe idioot bent als je er zelf deel van uitmaakt.
 
De redactie vindt deze reactie: OKPeter Manders, 29-11-2012 21:20
Zoveel mensen zoveel meningen. Eigenlijk is het een non issue. Natuurlijk zijn er organisaties die mogelijk een bepaalde voorkeur hebben. Dan betreft het veelal wel de mensen of misschien wel een enkeling die dit binnen een organisatie veroorzaakt. Iedereen draagt zo zijn ervaring mee waardoor een er een bepaalde kijk komt op ontwikkelingen. Meestal ingegeven vanuit een specifieke context. We moeten het niet te groot uit gaan meten. Natuurlijk zijn er uitgerangeerde en uitgebluste 50'ers, te duur betaalde oudjes die op posities terecht zijn gekomen waar ze niet presteren, maar even zo niet te motiveren jongeren die enkel op hun 'android' menen dat ze continue in verbinding moeten staan met de buitenwereld. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden die een heel ander beeld schetsen over de oudjes en de jonkies.
 
Kom los van het enkel op zoek gaan naar de bevestiging van negatieve beelden en veronderstellingen en die vervolgens breed uit te meten. Tsja, gek dat je het dan niet meer ziet zitten. Kijk eens goed rond en haal energie uit het positieve, meet dat dan eens veel breder uit. Dat geeft energie aan jezelf en anderen. Dan ziet de wereld er plotseling weer anders uit. En zie je dan alsnog zo nu en dan eens anders, respecteer het, onderga de feiten en neem actie om verandering in je situatie te brengen.
De redactie vindt deze reactie: OKtammetoon, 29-11-2012 23:43
Een van de thema’s die we steeds weer terugvinden in Prediker is de uitdrukking “niets nieuws onder de zon”. De passage komt 27 maal voor (1:9, 14; 2:11, 17, 18, 19, 20, 22; 3:16; 4:1, 3, 7, 15; 5:12, 17; 6:1, 5, 12; 8:9, 15, 17; 9:3, 6, 9, 11, 13; 10:5)
En er zijn nog steeds mensen die denken dat er zoveel nieuws is.....
sinds de begintijd van de computer werkt het ding nog steeds hetzelfde.
soms snellere paadjes, meer werkgeheugen, virtualisatie in de cloud i.p.v. virtualisatie onsite.. maar wat is er nu eigenlijk nieuws???
De redactie vindt deze reactie: OKwillem oorschot, 30-11-2012 7:47
Ik weet niet meer wie het schreef, maar 'change is the only constant' is een motto in de gehele maatschappij. Dat betekent dus dat je als professional je kennis en kunde op peil moet houden en dat geldt voor alle branches, niet alleen de IT.
Technologie ontwikkelt zich misschien snel, maar snelheid is relatief. Ik heb nog steeds het idee dat we zwaar achterlopen met het implementeren van technologie die het leven veraangenaamd.
Dus bijhouden en iedere 5 jaar jezelf opnieuw uitvinden zou het motto van de gemiddelde persoon moeten zijn, anders is dadelijk iedereen boven de 40 al niet meer capabel. Ik schrik ervan als reageerders onder de 40 aangeven dat het te snel gaat....het moet toch niet gekker worden en laten we onszelf nou geen probleem aanpraten!
De komende 5 jaar gaat er nog heel veel veranderen, let op mijn woorden, dus net stilstaan maar aanpakken.
De redactie vindt deze reactie: OKHenri Koppen, 30-11-2012 9:19
Willem, Google is your friend: Heraclitus
 
@Mauwerd: Ik ben gecharmeerd van je cynische doch vaak spitsvondige commentaren op Computable. Ben altijd benieuwd naar wat voor persoon daarachter steekt.
 
@Jan van Leeuwen: Soms zijn we het eens, maar dat is niet vaak en dit geval staan we echt op de uiteinden van de schaal.
 
@Siggy: Op prijs is concurreren inderdaad lastig, dus moet het ergens anders vandaan komen.
 
De kracht van ouderen is wel vaak de rust en ervaring. Jong en oud kunnen van elkaar profiteren. Maar als je lang in 1 baan zit moet je echt serieus een risico analyse maken en hier wat mee doen. Iedereen heeft een eigen verantwoordelijk hierin en kan dit niet zomaar afwentelen op werkgevers en overheid.
 
Ben overigens laatst een (gratis) cursus gestart op Universitair niveau; Coursera(.org). Laat je inspireren! Van dit concept wordt ik nu erg warm. Of is dat ook oude wijn in nieuwe zakken? (pun intended)
De redactie vindt deze reactie: OKRick van den Hoogenhof, 30-11-2012 9:40
Het verhaal van Peter is bekend, ouderne worden niet snel meer aangenomen in NL. Dat speelt niet alleen in de IT branche en is een algemeen probleem dat aandacht verdient.
 
Maar de reacties zijn wel een beetje voorspelbaar en er wordt lekker veel gegeneraliseerd. De jeugd van tegenwoordig is niet meer gemotiveerd, weet niet meer wat werken is en heeft niet de goede mentaliteit.
 
Ik geloof daar niet zo in. De welvaart in Nederland is al decennia aan het toenemen (misschien nu even niet). Dus jongere generaties hadden het per definitie beter dan hun ouders. Commentaar over de jeugd van tegenwoordig is dan ook niet nieuw.
 
Zelf ben ik 26 (geen IT-er), maar wij werken veel met 'jonge honden'. Degene die zich niet (willen) ontwikkelen vallen vanzelf af. Wij hebben wel degelijk veel gemotiveerde jongens (en een enkel meisje) die graag bijleren. Aan oudere routinetijgers heb je ook niet zoveel. Veel valt of staat bij enthousiaste begeleiding en coaching.
 
Hoe dan ook, de jonkies kunnen veel leren van de oudjes, dus een goede mix is denk ik vaak gewenst.
De redactie vindt deze reactie: OKhk, 30-11-2012 12:09
@Rick. Inderdaad wordt er gegeneraliseerd. En je doet zelf lekker mee, getuige de opmerking dat je aan routinetijgers niet zoveel hebt. In de volgende zin spreek je dat dan weer tegen door te stellen dat de jonkies veel van de oudjes kunnen leren.
Maar die routinetijgers zijn wel de mensen die de zaak draaiende houden. 70% van het werk is routine. Ook een jongere drijft na 5 jaar ervaring (of eerder) voor het grootste deel van zijn werkzaamheden op routine. Routine is noodzakelijk om niet steeds opnieuw het wiel uit te hoeven vinden. Ook hoogopgeleide specialisten kunnen niet zonder routine.
Routine wordt pas gevaarlijk als mensen er niet meer bij nadenken en de routine als onverbeterlijk beschouwen (we hebben het altijd zo gedaan, het gaat altijd goed en de klant is tevreden). En dat risico is volgens mij in elke leeftijdsklasse even groot.
De kunst is dus je routine van tijd tot tijd op te poetsen door het verwerven van nieuwe inzichten, nieuwe technieken en nieuwe kennis. Om zo weer een “hogere versie” van routine op te bouwen. En die kunst is niet uniek voor jongeren. Sterker, ik denk dat jongeren daar meer moeite mee hebben dan ouderen. Vooral jongeren die hebben gestudeerd denken de wijsheid in pacht te hebben. Ouderen hebben geleerd dat die wijsheid met de jaren komt.
De redactie vindt deze reactie: OKJan van Leeuwen, 30-11-2012 13:33
Het is al even geleden, de discussie over welstand versus welzijn. De uitspraak:" jongere generaties hadden het per definitie beter dan hun ouders" waag ik in onze tijd te betwijfelen.
 
Wanneer ik kijk naar de berichtgeving uit het duitstalige deel van europa dan zie ik enorme prestatiedruk waaronder steeds meer jongeren bezwijken en dat letterlijk. In nederland zijn nog regelingen als minimumloon, al wordt dat ook steeds minder. In duitsland wordt geaccepteerd dat een "praktikant", die hoog opgeleid is, voor €480 per maand een fulltime job aanneemt.
 
Dat "ouderen" gediskrimineerd worden kan zijn, maar dat hangt toch meer af met de aard van het beestje als met de leeftijd. Wie bij blijft en zich kontinu verder ontwikkelt wordt niet zo snel afgeschreven. Veel 50 plussers zijn niet meer bereid te veranderen en dat herkent ook een werkgever.
 
@mauwerd, eerst iets over systeemtheorie lezen en dan a.u.b. in begrijpelijk nederlands kommentaar geven, een goede raad van een ouwe idioot.
De redactie vindt deze reactie: OKDirk, 30-11-2012 16:38
Er komt over een paar jaar een groot tekort aan hoger geschoolde ICT'ers.
Hopen dat de "oudjes" er dan nog zin in hebben.
De redactie vindt deze reactie: GoedLorenzo J.R. Homoet, 30-11-2012 16:57
Allereerst dank voor het interessant artikel. Een combinatie van senioren en jongeren in een organisatie, lijkt mij de meest geschikte combinatie. Als team kun je van elkaar leren. Het heeft gewoon met kortzichtigheid te maken van een organisatie om senioren geen kans te geven. Ik mag mijzelf ook enigszins senior noemen en heb in de loop der jaren gezien dat senioren juist hun netwerken goed kunnen inzetten. Kennismanagement bij senioren zorgt voor een bijzondere bijdrage in de organisatie juist door hun jarenlange ervaring. In 2013 hoop ik echt dat er bedrijven opstaan om senioren een kans te geven.
De redactie vindt deze reactie: OKRick van den Hoogenhof, 30-11-2012 17:12
@hk, ik bedoelde absoluut niet dat alle oudere routinetijgers zijn, en dat jongeren dat niet kunnen zijn. Wellicht heb ik dat wat onhandig verwoord. Tuurlijk heb je in iedere baan een bepaalde mate van routine, dus je verhaaltje daarover kan ik wel volgen.
Over je afsluiting vraag me af of dat je persoonlijke ervaring is of dat het persoonlijk bedoeld is...
 
Ouderen hebben vaak veel praktijkervaring waar jongeren veel van kunnen leren. Niet alleen que werk, maar ook op persoonlijk gebied. Wellicht verduidelijkt dit mijn verhaal een beetje.
De redactie vindt deze reactie: OKtammetoon, 30-11-2012 21:33
@Dirk..Natuurlijk hebben de oudjes er dan nog zin in. Nu zelfs nog. Maar voor te duur versleten en dus eruit gegooid. Nou dan gaan de oudjes voor een speciaal prijsje aan de slag. Weg snelle winst van de bedrijven. Waarschijnlijk als we het narekenen (wie doet dat nog??) zijn de bedrijven dan per saldo duurder uit.
De tijd zal het leren. (Nu zijn er zzp-ers die komen voor een klus en daar een aardig prijsje voor berekenen. Echt niet goedkoper dan vroeger... maar wie maalt daar om....??
De redactie vindt deze reactie: OKLeendert Pengel, 02-12-2012 23:28
Kan mij vinden in de meeste reacties, en wil eraan toevoegen dat zogenaamde oudere ICT-ers (ben zelf 50) weten met de meeste nieuwe ontwikkelingen verantwoordelijk om te gaan, zonder zicht erdoor te laten sturen en daardoor efficienter te kunnen werken.
Helaas heeft de jongere generatie daar wat meer moeite mee, en worden vaak door de technologie gestuurd. Een voorbeeld is hierbij de social media (zie o.a. effect BB Messenger, WhatApps, Facebook e.d.).
De ideale situatie zou een combinatie moeten zijn van jongere ICT-ers ondersteund door de ervaring van de "oudere generatie".
De redactie vindt deze reactie: OKJasper Prins, 03-12-2012 15:02
Ja, onze regering is me er eentje.
Tot je 67-ste werken, prima!
Echter ze vergeten erbij te vertellen waar?
 
Ik heb reeds weer een studie opgenomen (HBO bedrijfskundige informatica).
Ik ben nu 52. Na deze studie doe ik nog wat specialiteiten en dan ga ik aan 't werk.
Diep donker ZWART - beetje Grieks-zwart!
 
Ik geniet geen uitkering, daar schijn ik op mijn 52-ste geen recht op te hebben. Welnu, dan heeft onze regering ook geen recht op mijn duur verdiende geld.
De redactie vindt deze reactie: OKKees-Jan Diepstraten, 03-12-2012 20:56
Leuk artikel! Zeker goed om te lezen en met name de reacties vullen de discussie goed aan.
 
Ik ben werkgever in de ICT en het maakt mij niet uit hoe oud je bent. Het maakt mij uit of je waarde aan ons bedrijf kan toevoegen. Waarde waar de klant geld voor over heeft. Dat kan zijn dat je goed kunt programmeren, een project goed kan beheren of dat je de marketing van tegenwoordig begrijpt en kunt waarmaken. Het salaris wat ik mijn mensen betaal staat in verband met de (financiële) waarde die ze toevoegen, niet de leeftijd.
 
Ik verwonder mij vaak over mensen die solliciteren. Omdat je iets 15 jaar gedaan hebt, ben je veel waard? Zelf heb ik zwarte band Windows NT. Alleen heb ik nu niets meer aan.
 
De klant van nu heeft andere wensen/verlangens van ICT dan vroeger. Als je die wensen begrijpt dan heb je werk. En anders heb je gewoon heel erg veel tijd om erover na te denken waarom je geen werk hebt want geloof me, er is voldoende werk. Alleen niet meer op de plekken waar de meeste ICT'ers het gewend zijn.
 
@Peter van Eijk, ik deel je mening betreffende IPv6
De redactie vindt deze reactie: OKPascal, 03-12-2012 21:28
Mooi artikel, al is de strekking ervan al vaker aan de orde gekomen.
Dit keer benik wel meer gecharmeerd van de reacties. eindelijk eens allemaal reacties waar je respect voor kunt hebben (al deel ik vanzelf niet alle meningen)

Wat mij elke keer weer stoort is dat kenlijk niemand (nu ja behalve dan lieden als mauwerd, technicus, Maarten e.d.) opmerkt dat het HBO ab initio's toch wel erg aan de meest rudimentaire basiskennis ontbreekt.
Ik heb zelf (zoals bij een aantal vakgenoten wellicht bekend) een Elektronia, luchtvaart en ICT achtergrond, en kan niet aleen met nieuwe technologieen (voor zover ik die nodig heb) overweg maar ik ken ook de achtergrond en maak daar dagelijks gebruik van.
Je kunt geen schema ontwerpen als je de wet van ohm niet kent, je kunt geen vliegtuig besturen als je niet weet hoe je aan de stallspeed komt en je kunt geen behoorlijke software schrijven als je niet weet wat een bit is.
 
Voor het snelle klikklakklaar werk zijn de pas opgeleide Windows adepts ongetwijfeld efficienter dan opa45+ maar als er stront aan de knikker is dan weten ze al snel geen raad meer, kom dat toch wel erg vaak tegen.
Het erge is, ik ben niet eens bijster goed in dit vak het is gewoon dat ik zie dat de rest er helemaal niets van bakt..... als de grafische of webbased interface het niet meer doet of domweg niet voor handen is, of een unixbak niet meer doorstart, dan zitten ze met de handen in het haar..... lees eens een boek, google eens, leer jezelf in je vrije tijd eens wat bij !!!
pfff tegen dovemans oren gezegd, ben zelf 46, hoef niet zo nodig een andere baan, maar als, dan toch maar weer eens in een ander vakgebied.... een waar ze professionaliteit en kennis van zaken wel weten te waarderen en wel naar de waarschuwingen van de technisch specialist luisteren en deze niet als een lastig maar noodzakelijk kwaad zien,
 
De redactie vindt deze reactie: MatigHenri Koppen, 04-12-2012 9:06
Jasper, Succes met zwart werken in de ICT branche :-)
De redactie vindt deze reactie: OKJasper Prins, 05-12-2012 19:33
@Henri
Bedankt voor je reactie.
Dat beetje zwart werken (wat ik nu doe) doe ik niet voor mijn lol.
Dat doe ik omdat er geen andere keuze is (leeftijd - studie - mogelijkheden).
Straks ga ik niet anders meer doen.
Ik ga toch niet voor iets betalen waar je NIETS voor terug krijgt, sterker nog voor producten die ik absoluut niet wil.
...Bakker 1 brood, das 2 euro 50 meneer. Vervolgens krijg ik mijn brood niet mee.
Ik: "Waarom geeft u mij het betaalde product niet bakker?"
Bakker: "Weet ik niet meneer, dat schijnt zo te werken in Nederland."
Ik ben er dus klaar mee... Van mij krijgen ze nooit meer 1 cent.
Pensioen zegt u? Wel deze heb ik via het buitenland geregeld.
Ik ben te oud en dus niet goed, maar niet gek.
That's the way it goes...
De redactie vindt deze reactie: OKHenri Koppen, 06-12-2012 10:59
Jasper, ook als ZZP-er betaal je wel de belasting, maar heb je nergens recht op als je geen werk (meer) kan vinden. Ik ben het met je eens dat het systeem vaak onrechtvaardig aanvoelt. Ook ik zie niet in dat werken tot je 67e gaat werken.
 
Mijn laatste sarcastische opmerking was erop gericht dat zwart werken in de IT branche in mijn ogen nauwelijks voorkomt anders dan klusjes als "het neefje dat even een website opzet" en waarbij dat neefje dan prive betaald wordt. Maar het is iets anders dan even de badkamer voor een vriend maken. Daar is het geld toch al prive en heeft zwart betalen voor geen van beide nadelen.
De redactie vindt deze reactie: OKJasper Prins, 06-12-2012 23:34
Beste Henri,
Om een id te geven waar ik het over heb...
http://youtube.googleapis.com/v/5ZWcmNicKCA%26feature=player_embedded
 
Goed goan!
De redactie vindt deze reactie: OKJasper Prins, 07-12-2012 3:14
Eigenlijk een bijzonder leuk artikel/column.
Heb er (helaas) nog eens wat dieper over nagedacht.
Ik weet niet hoe ik bovenstaande bijdrage kan verwijderen, derhalve een aanvulling.
 
Ach, werk, wat moet je ermee - altijd gedonder.
't Zelfde als geld, wat kan je ermee - buurman heeft toch een grotere - ...auto bedoel ik.
 
De werkeloosheid kan binnen 18 maanden opgelost zijn.
- B O N U S S E N - (...zijn ze gek op).
Elk werving en selectiebureau die werkzoekende/welwillende binnen 9 maanden na inschrijving aan het werk heeft krijgt een FLINKE bonus.
Na de negen maanden loopt het sterk terug - maar de bonus wordt nu aan de medewerker van het bureau uitgekeerd NU via belastingteruggave, niet meer een bonus aan het bureau zelf.
 
Werkzoekende/welwillende die na 12 maanden nog niet aan het werk zijn krijgen een uitkering welke voor een deel betaald worden door het werving en selectiebureau.
 
O, maar dan is het snel opgelost!
 
Ho, ho...
De eerst 9 maanden solliciteren in je vakgebied met je salariseis, de overige maanden alles accepteren wat er aangeboden wordt waarbij ook de salariseis aangepast wordt - maar altijd binnen een bepaalde grens moet blijven.
 
Het gaat om inschrijven bij... (maakt niet uit bij welk bureau) en het niet kunnen weigeren van de werkzoekende/welwillende qua inschrijven.
De grootte van het werving en selectiebureau bepaald het aantal inschrijvingen van welwillende.
Kortom, denken ze het niet aan te kunnen, kunnen ze welwillende weigeren. Maar als je, je bij x aantal bureau's aangemeld hebt zonder succes, zijn ze verplicht na x aantal pogingen je in te schrijven en zoals bovenstaande voor je aan het werk te gaan.
 
That's the way it's (should be) done!
Hoe moeilijk kan het zijn?
Te oud, no way!
Derhalve wil ik u langs deze weg dan ook oproepen mij te steunen tijdens mijn staatsgreep ;-D
Note: de exact maanden zijn niet belangrijk - werken wel!
13 vacatures
Sharepoint Architect

FastFlex , 's-Gravenhage

Junior Software Engineer ETL

Achmea , Tilburg

IOS/Android app developer

Technolution , Gouda

Technical Innovator

Ordina , Nieuwegein

Lead Engineer IT Infra

Vanderlande Industries , Veghel

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1563 6.2
Klik voor meer info2 1299 6.0
Klik voor meer info3 1266 6.2
Klik voor meer info4 1069 6.2
Klik voor meer info5 976 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 521 6.1
Klik voor meer info9 397 6.0
Klik voor meer info10 391 6.2