Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wat is een naam? Bestaat er nog een Nederlandse Wordperfect? Waarom waren sms-jes zo duur?
Wat is een naam?
… heel veel! Iets wat Borland al merkte toen het zich omdoopte naar Inprise, om vervolgens Inprise/Borland, Borland/Inprise en uiteindelijk maar weer gewoon Borland te heten. Naamsbekendheid is een groot goed. Network Associates (NAI), zeven jaar geleden voortgekomen uit de combinatie van antivirusleverancier McAfee Associates en beveiligingssoftwareproducent Network General, noemt zich nu weer McAfee. Dit is volgens plan gebeurd direct na de afstoot van de Sniffer-divisie, verantwoordelijk voor het gelijknamige netwerkanalysehulpmiddel.
De naam McAfee is anno 1999 nog afgesplitst naar de online virusscan McAfee.com, een zelfstandige dochter met een online dienst die los stond van de reguliere op computers te installeren antivirussoftware. Deze naamsverwatering was ongetwijfeld ingegeven door hoop op een vette dotcom-beursgang.
Niet alleen McAfee is terug van weggeweest. Ook Sniffer Technologies, nu verzelfstandigd dankzij 275 miljoen dollar van risico-investeerders Silver Lake Partners en Texas Pacific Group, tooit zich met een nieuwe naam. Jawel, Network General. Het lijkt wel weer 1997.
Bestaat er nog een Nederlandse Wordperfect?
… ja hoor, verkrijgbaar bij Interdata. De softwaredistributeur heeft het heft in eigen handen genomen en zelf een vertaling op de markt gebracht. Hoewel in iedere versie een Nederlandse taalmodule met spelling- en grammaticacontrole aanwezig is, laat Corel de Nederlanders sinds versie 9 (2000) verder aan hun lot over. Interdata kon dat niet langer aanzien en sprong in de bres voor de vele verontruste Nederlandstalige WP-gebruikers. Corel laat bij monde van verkoopmanager Niels van der Valk weten dat het niet gaat om de hoge kosten van het vertalen van de software. “Dat is slechts een klein deel van de kosten. De grootste investeringen zijn nodig voor het testen, drukwerk en het opleiden van technische ondersteuning.” Interdata vermoedt dat er veel meer WP-gebruikers in Nederland zijn dan Corel denkt en wil dat op deze manier aantonen. En dan maar hopen dat de WP-leverancier wél brood ziet in Nederlandse versies.
Waarom waren sms-jes zo duur?
… denk je als je de stuntprijzen voor sms-berichten nu ziet. Het herrezen Telfort, dat de prijsoorlog heeft ingeluid, heeft deze week zijn prijs voor een sms-je naar vijf cent verlaagd. Nu heb ik zelf nooit zoveel berichtjes via mijn mobiel verstuurd, maar ik kan me voorstellen dat menige tiener en andere aan tekstberichten verslingerde individuen zich bekocht voelen.
De marges op sms-jes moeten zijn gezakt van tientallen centen naar tienden van een cent per bericht. Neem alleen al de interconnectietarieven ofwel de kosten die mobiele operators elkaar berekenen om een tekstbericht bij een mobiele beller op een ander netwerk afgeleverd te krijgen. Dat ligt tegenwoordig rond de vijf cent, afhankelijk van het volume. Dan hebben we het nog niet eens over de kosten voor de sms-infrastructuur zelf; die is blijkbaar met de komst van multimedia mms-berichten afgeschreven.
Tekenend voor de ondoorzichtige Nederlandse telecommarkt is dat de prijzen voor sms-diensten onveranderd hoog blijven als je ze vergelijkt met het buitenland. In menig Europees land met drie mobiele operators zijn de prijzen lager dan in Nederland, waar vijf spelers de koek verdelen. Je kunt alleen maar hopen dat operators binnenkort de gesprekskosten van vast naar mobiel als een nieuw concurrentiegebied gaan beschouwen. Want daar erger �k mij al tijden groen en geel aan.< BR>