Systeembeheerders: nerds, maar aardige nerds. Ze lopen op spekzolen, hebben een hekel aan pakken, onderling slaan ze onbegrijpelijke taal uit en er valt moeilijk mee te communiceren. Ondertussen doen ze nuttig werk: ze zorgen ervoor dat alle systemen blijven draaien. Zonder de systeembeheerder ligt alles plat.
Het is een rustige en prettige categorie medewerkers. Ze doen kalm hun werk. Het zijn geen aandachttrekkers en schreeuwlelijken. Ze zijn schaars. En tamelijk duur, dat wel. Je hebt ze nodig, maar in de dagelijkse concurrentiestrijd spelen ze geen rol van betekenis. Alle reden om er niet te veel aandacht aan te geven. Als je het systeembeheer uitbesteedt, heb je er helemaal geen omkijken naar. Dan staan ze lekker ergens anders op de loonlijst.
Schijn kan bedriegen. De systeembeheerder is een wolf in schaapskleren. Hij of zij is almachtig, kan overal bij en kan alles zien. Wilt u dat wel? De meeste organisaties hebben geen idee hoe groot de speelruimte van systeembeheerders is. Systeembeheer is zo'n beetje de laatste bedrijfsfunctie waarin het doen en de controle daarop niet gescheiden zijn. Althans, zelden. Want wie zou de systeembeheerder moeten controleren? Wie snapt überhaupt wat hij de hele dag uitvoert? Systeembeheerders van uw toeleveranciers zijn helemaal onzichtbaar. Een van de verdachten in het terrorismeproces rond de Hofstadgroep en Samir A. was systeembeheerder bij een grote it-dienstverlener.
Organisaties besteden veel tijd en geld aan beveiliging van de informatievoorziening. Antivirusmaatregelen, firewalls, intrusion prevention en detection, authenticatie en identity management… een serieus bedrijf heeft het allemaal voor elkaar. Er is echter een groep werknemers of externe medewerkers die buiten schot blijft. Juist, die van de systeembeheerders. Het doet denken aan de woningbezitter die de voordeur goed op slot doet, het buitenalarm instelt, maar de achterdeur openlaat voor de wasmachinereparateur. De code van het alarm gaat in een envelop onder de vuilnisbak.
Systeembeheerders zijn net mensen. Leer ze beter kennen en scheidt het kaf van het koren. Vertrouwen is goed, maar voorkom dat uw vertrouwen geschaad wordt. Hoe? Benut de innovatieve oplossingen die in rap tempo op de markt komen. En vertrouw niemand op zijn trouwe ogen. Ook de systeembeheerder niet.
Rhett Oudkerk Pool