Videotorial

QlikView

QlikView enables you to answer questions you actually never thought of asking before

'Bekijk mobility als een stuk gereedschap'

23-06-2009 11:15 | Door Diederik Toet | Er zijn nog geen reacties op dit artikel | Permalink
Hoofdaannemer mobility

Een mobiele toepassing is voor mensen in de buitendienst vaak gewoon een stuk gereedschap. Ze moeten er snel en gemakkelijk mee kunnen werken. Voor de juiste keuzes over mobility, doen ict-beslissers er dus goed aan om met hun medewerkers het veld in te gaan. Zo leren ze de omstandigheden en workflow beter kennen. Computable vroeg zijn panelexperts naar belangrijke adviezen bij de implementatie van mobility-oplossingen. De top-3 adviezen staan in de ICT Services Guide 2009.

ICT Services Guide 2009

In de ICT Services Guide 2009 staat per topic een selectie van de belangrijkste expertadviezen. Ook worden per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Hiervoor liet Computable onderzoek verrichten onder bijna tweeduizend ict-managers en ambitieuze ict-professionals. Ook werden de respondenten algemene vragen en stellingen voorgelegd. Het onderzoek werd verricht door TNS Nipo.

1: Ga het veld in met de buitendienstmedewerker

Neem het werkproces en de werkomstandigheden van de buitendienstmedewerkers als uitgangspunt. Vaak is een mobiele applicatie voor de buitendienstmedewerkers als een stuk gereedschap. De applicatie moet goed werken (lees: snel en makkelijk) en de terminal moet bestand zijn tegen de werkomstandigheden. Door mee het veld in te gaan met de buitendienstmedewerkers zie en hoor je hoe echt wordt gewerkt. Dan pas krijg je echt een gevoel wat de beste ‘workflow' van de mobiele applicatie is. Voor het beheer is uiteraard applicatie-update of afstand van wezenlijk belang. Aangevuld met de ondersteuning van meerdere software versies parallel in het veld om te voorkomen dat elke medewerker tegelijk zijn applicatie moet updaten.

Reinier Morra, business development manager, Sigmax Mobile Solutions

2: Kies het juiste ontwikkelplatform en zijn toestellen

De wereld van mobility is sterk aan verandering onderhevig. Waar je een paar jaar geleden voor de keuze stond om je oplossing in JavaME of Windows Mobile te ontwikkelen, heb je vandaag de keuze uit veel meer platformen: Apple iPhone, Google Android, Palm webOS, Flash Lite en natuurlijk nog steeds JavaME en Windows Mobile. De fragmentatie van de mobiele markt wordt alleen maar groter. Zodoende is het van groot belang om bij het ontwikkelen van een mobility-oplossing stil te staan bij de keuze voor een ontwikkelplatform en daarbij duidelijke keuzes te maken in de selectie van toestellen die erdoor moeten worden ondersteund. "Write once, run anywhere" is vandaag de dag een grotere uitdaging dan ooit voor mobility-oplossingen.

Arjan Schaaf, senior software engineer, Luminis Software Development

3: Laat je leiden door het bedrijfsproces

Als de mobility-oplossing wordt gebaseerd op de beschikbaarheid van middelen, beter gezegd gadgets, is het project bij voorbaat mislukt. Hanteer daarom deze volgorde: Breng eerst het (veranderende) bedrijfsproces in beeld en stel duidelijke doelen die met de verandering moeten worden bereikt. Kies vervolgens de middelen waarmee het doel moet worden bereikt. Deze middelen moeten onder alle bedrijfseigen omstandigheden beschikbaar zijn. Focus daarbij sterk op ‘de mens' in het proces. Het maximale resultaat van de verandering wordt behaald als elke handeling in dat proces, vooral in het geautomatiseerde deel daarvan, voor elke medewerker logisch en begrijpelijk is.

Keimpe Bleeker, consultant en eigenaar, Ynform

4: Toets vooraf de haalbaarheid voor effectieve selectie

Toets de haalbaarheid van de gewenste mobiele oplossing vooraf middels een competitieve, open dialoog, met de markt. Dit voorkomt een 'mission impossible' qua functionele wensen en eisen en geeft de organisatie een beeld van de oplossingen die in de markt al actief zijn. Daarnaast creeert het commitment bij marktpartijen in een zeer prille fase, waardoor al vroeg aan een mogelijke relatie gebouwd wordt. Het resultaat is een verfijning, aanscherping, van de 'uitvraag'', waardoor een organisatie, publiek dan wel privaat, beter voorbereid een selectie ingaat!

Danny Frietman, senior adviseur, Verdonck, Klooster & Associates

Gerelateerde artikelen

25-05-09  Dertien tips voor succesvol CRM