Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Agnostische artiesten en intelligente integratoren

01 september 2010 - 14:393 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Mark Smalley
Mark Smalley

Heb je het ook in de gaten? Er ontstaat een tweedeling in soorten ict-organisaties. Er komen steeds meer standaardoplossingen die je uit de clouds kunt pakken, bijvoorbeeld Google Docs en Salesforce.com, en de veelheid aan applicaties die voor smartphones beschikbaar zijn. En deze beweging brengt een nieuwe uitbestedingsuitdaging met zich mee.

Achter die oplossingen zitten slimme bedrijven en bedrijfjes die prima producten leveren maar die de individuele afnemers niet kennen. Ik noem ze agnostische artiesten. Agnostisch omdat zij de klanten niet kennen; artiesten omdat zij slimme producten maken.

Als je met zo’n product en dus partij in zee gaat, is het aan jou om ervoor te zorgen dat hun product in jouw applicatielandschap past en dat eventuele interfaces met andere applicaties worden gemaakt. Ook moet je in de gaten houden – zeker bij kleinere bedrijven – of de leverancier voldoende continuïteit biedt. En of hun product niet ingehaald wordt door een beter product van een andere agnostische artiest.

Een andere uitdaging in deze nieuwe wereld is dat je zo een agnostische artiest anders moet aansturen. De klassieke klant/leveranciersverhouding met een contract, dienstenniveauovereenkomst (DNO) en dossier met afspraken en procedures heb je niet. Heb je wel een DNO met Google over gebruik van Google Maps? Ja zeker, je hebt toch op 'I agree' geklikt? Dat is het. Maar het is niet wat je gewend bent. En Google laat zich niet als een gewone leverancier aansturen. Dus het oude ‘command & control’ besturingsparadigma gaat niet op. Beter is om ‘communicate & collaborate’ te gebruiken, kortom andere wegen in te zetten om iets voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld door Twitter te gebruiken om andere Google Maps-gebruikers op te roepen om een front te vormen. Dat werkt beter.

Wat ik net beschreven heb, de rollen van architect, interactiemanager, leveranciersmanager, marktbewaker, contractant, regievoerder, die tref je in de andere vorm van ict-organisatie die ik onderken. Deze organisaties noem ik de intelligente integratoren. Waar de agnostische artiesten een één-op-heel-veel-relatie met hun klanten hebben, hebben de intelligente integratoren veelal een één-op-één-relatie met hun klanten. Het zijn ook vaak afgeslankte interne ict-afdelingen die de business goed kennen en aanvoelen.

Een fascinerende uitbestedingsvraag doet zich voor: in hoeverre wil je deze integratiefunctie zelf vervullen en in hoeverre kun je die uitbesteden? In hoeverre geldt de klassieke stelling dat je eigenaar van de wat-vraag moet zijn en de hoe-vraag kunt uitbesteden? Kortom laat je het aan een externe partij over of er wel of geen gebruik van cloud computing gemaakt wordt? Sommige zaken zijn te belangrijk om uit te besteden maar andere zaken zijn te belangrijk om zelf te doen. Zeg het maar, hoe belangrijk deze keuzes zijn.

Meer over

GroupwareSalesforceSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Eén reactie op “Agnostische artiesten en intelligente integratoren”

    1. macel Kolder schreef:
      27 april 2011 om 07:13

      Mooi artikel over nieuwe uitdagingen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs