Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kwaliteit met Six Sigma en ISO 9001

26 oktober 2000 - 22:003 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Paul Vriend
Paul Vriend

Hoewel de titel van het boek over het kwaliteitsprogramma Six Sigma veronderstelt dat je in zes stappen van nul naar honderd gaat, is dat zeker niet het geval. De vermeende ‘belabberde’ benadering van de kwaliteitszorgnorm ISO 9001 is ook niet meer het geval. In tegenstelling tot wat uw recensent beweert, laat Paul Vriend weten.

De schrijver van de boekbespreking ‘Six Sigma: een nieuw kwaliteitssysteem’ (Computable, 6 oktober) is er overigens wel in geslaagd mij (kwaliteitsmanager) helderheid te verschaffen over de perceptie van de gemiddelde lezer, wanneer het gaat over de inspanningen die nodig zijn om de gewenste kwaliteit te benaderen.
De meetlat ISO 9001 zoals die in 1986 is opgezet leverde inderdaad de beruchte ‘betonnen zwemvesten’ discussie. Inmiddels is een nieuwe ISO 9001 norm onderweg, een herziening van de 1994 versie, die nu wel de nadruk zal leggen op effectiviteit (de goede dingen doen) en efficiëntie (de dingen goed doen), omdat de wens van de klant tot uiting moet worden gebracht in het proces. Waarom de ISO 9001 norm een belabberde kwaliteit kan opleveren is dus achterhaald.

Liever winstuitkering

Het programma Six Sigma kenmerkt zich – in tegenstelling tot dat wat het artikel suggereert -voornamelijk door variantie-analyse, een resultaatgerichte projectomschrijving, quality function deployment en toepassing van statistische technieken in een werkomgeving, die zich bewust moet zijn dat kwaliteitskosten beter uit te keren zijn in de jaarlijkse winstuitkeringen dan aan reparatie van onvolkomen processen. Eenvoudig gezegd: Six Sigma richt zich op een effectief en efficiënt arbeidsproces. Niet alleen in een industriële maar ook in administratieve of ICT-omgevingen.
Nu geconstateerd is dat Six Sigma zich voornamelijk richt op een foutloos arbeidsproces, kunnen we daaraan toevoegen dat de norm ISO 9001:2000 zich ook richt op procesvoering. Empirisch is vastgesteld (zie andere literatuur over 6 Sigma dan het boek van Harry) dat met ISO 9001 of 9002 gecertificeerde bedrijven inmiddels een status hebben die overeenkomt met 3,5 tot 4 Sigma.
Ook in de ISO-wereld wordt onderkend dat een verdere verbetering van de kwaliteit een grens-curve bereikt (circa 4,8- 5 Sigma), waarbij ‘de onderneming’ zich moet realiseren dat een verdere inspanning alleen onder voorwaarden geld zal opleveren. De planningscyclus die in de methode Six Sigma wordt gehanteerd (Juran), komt verdacht veel overeen met die van Deming (Plan-Do-Check-Act). Maar dat geldt voor alle Q- of ICT-goeroes: oude wijn in nieuwe zakken.
 

Sequentiële benadering

Wat ik na bestudering van Six Sigma zo goed vind aan dit systeem is dat bekende technieken en procedures nu anders op een rijtje zijn gezet, waardoor het een goed werkend geheel is.
Kanttekeningen zoals culturele verschillen tussen ‘de Amerikanen’ en ‘de Nederlanders’ zijn te groot om zomaar overboord te gooien. Een goed punt in de benadering van Six Sigma is de Break-through strategy: Verbeteren door projecten na elkaar uit te voeren. Juran heeft dit altijd al verkondigd, dus ook hier niets nieuws.
Laten we niet vergeten dat bij het eerste bedrijf (Motorola) waar Six Sigma inderdaad is uitgevoerd ‘de grote baas’ als pater familias kon functioneren, omdat het familiebedrijf ook die kenmerken uitstraalde. Zo kon iedere leidinggevende bij Motorola door de grote baas gewoon gevraagd worden: "What have you done today to improve our quality". Pas na vijf jaar vragen werden de sommetjes gemeengoed. De resultaten waren al in gang gezet!
Ook zonder sommetjes of doorbraakstrategie is dit, denk ik, de kern van de bestaansreden van de melkboer bij mij om de hoek. Met oog voor de wensen van de klant, zonder fouten en gewoon een vriendelijk mens, alles zonder ISO-certificaat of Six Sigma-programma.
 

Paul Vriend
Amersfoort

Meer over

ISO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Governance & Privacy

    OTC helpt bedrijven met tools voor ict-rapportagestandaard IDRS

    Gebouw TU/e
    ActueelGovernance & Privacy

    Cyberaanvaller TU/e misbruikte zwakke vpn en oude wachtwoorden

    Europa
    ActueelGovernance & Privacy

    Een nieuw cybersecuritymodel: Europa aan zet

    ActueelGovernance & Privacy

    Brancheorganisaties lanceren uniforme NIS2-tool na wildgroei aan checklists

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs