Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Eerst cultuur, dan organisatie en technologie

17 juli 2009 - 09:493 minuten leestijdOpinieData & AIMcKinseyYouTube
Daphne Depasse
Daphne Depasse

De persoonlijke verhalen in het boek '15 praktijkverhalen over kennismanagement' geven een waardevolle inkijk in de manier waarop er binnen organisaties met kennis wordt omgegaan. Zij geven een beeld van de ervaringen, successen, uitdagingen, dilemma's en trends van kennismanagement, waarin ict een belangrijke rol speelt. In dit artikel een globaal beeld van een van deze verhalen: van Evert Jagerman, research & information manager bij McKinsey & Company. Hij pleit voor 'kleine stappen in ruimte en vrijheid: cultuur creëren, organisatie opbouwen en technologisch ondersteunen'.

McKinsey richt zich al meer dan dertig jaar op kennismanagement en nog altijd is dit volop in beweging en ontwikkeling. Volgens Evert Jagerman zijn drie aspecten van groot belang als het om kennismanagement gaat: cultuur, organisatie en technologie.

In veel bedrijven wordt er al gesproken over het managen van kennis als de cultuur er nog helemaal niet naar is. Dat werkt niet volgens hem. 'Het belangrijkste is dat je eerst een cultuur creëert waarin gedeeld wordt, vervolgens moet je zorgen voor een goede organisatie en kun je technologische ondersteuning toepassen', aldus Jagerman. 'Kennismanagement is volledig ingevlochten in de cultuur van McKinsey, een overduidelijke 'mindset' die al jarenlang bestaat. Het is voor iedereen duidelijk en volkomen normaal dat je bijdraagt aan de ontwikkeling, het vastleggen en het delen van kennis.'

Er worden bij McKinsey vele ict-tools en -instrumenten ingezet om kennis te delen. Jagerman gaat in zijn verhaal uitgebreid in op (de ontwikkeling van) deze ict-tools. Over de zin en onzin van kenniskaarten, forums, blogs en wiki's, het gebruik van taxonomieën en 'folksonomy', de combinatie van search en navigatie en de onlangs ontwikkelde zogenaamde 'Feed masher', waarmee hij een innovatie-award heeft gewonnen. De volgende stap van ict-tools op het gebied van kennismanagement is volgens Jagerman de visuele kant. Hij noemt hierbij de 'knowledge tube', een variant op YouTube, waarin mensen via filmpjes een kennisprobleem uitleggen.

Kennismanagement bij McKinsey is nog altijd volop in ontwikkeling. 'Het is niet iets wat je eenmalig neerzet; kennismanagement is constant in beweging.' Volgens Jagerman kun je als bedrijf vaak meer doen dan je denkt, door eenvoudig te beginnen met kleine 'basic' zaken, die je vervolgens in kleine stappen verder uitbouwt. 'McKinsey heeft er dertig jaar over gedaan om kennismanagement te ontwikkelen, maar tegenwoordig kan het makkelijker omdat de technologie er al is; technologisch is bijna alles mogelijk. Elk bedrijf kan eenvoudig een startpagina of een wiki opzetten.' Jagerman pleit ervoor om de ontwikkeling niet bij een specifieke afdeling neer te leggen, maar bij de hele organisatie. En in ruimte en vrijheid, dan ontstaan de mooiste dingen.

Het belangrijkste is, en blijft, volgens Jagerman, dat je eerst een cultuur creëert waarin gedeeld wordt, vervolgens zorgt voor een goede organisatie en pas daarna kun je gaan managen om die massa te beheren, met behulp van technologische ondersteuning.

15 praktijkverhalen over kennismanagement

Organisaties zitten van nature vol authentieke, informele verhalen die een waardevolle inkijk geven in de manier waarop er met kennis wordt omgegaan. De vijftien ervaringsverhalen in het boek '15 praktijkverhalen over kennismanagement' zijn afkomstig van Allen & Overy, Deloitte, Gemeente Amsterdam, Getronics Consulting, GGZ Delfland, ICIMOD, ING, Kennisland, KPMG Meijburg, McKinsey, Ministerie van Financiën, Politieacademie, Shell, Strukton Civiel en Winkwaves. Zij vertellen over de sociale, organisatorische en technologische aspecten van kennismanagement: over cultuur, mensen, middelen, processen, instrumenten en ict-tools.

Bestellen boek '15 praktijkverhalen over kennismanagement'

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    Grote ‘moneymakers’: communities

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    Harde kant van ICT koppelen aan ‘zachte’ kant

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    De gebruikers aan het roer – zij bepalen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs