Herbert Silderhuis, vroeger directeur/eigenaar van Sirex Computer, werkt aan zijn rentree in de IT-wereld. Hij heeft zijn kaarten gezet op Tradeview, een ambitieus systeem voor de verhuur van Internet-pagina’s.
Silderhuis gaat niet zelf webpagina’s verkopen, maar doet dit indirect via Internet-providers en eventueel uitgevers. De bedoeling is dat de consument die bijvoorbeeld zijn huis of auto wil verkopen, met uiterst simpele software zelf zijn webpagina’s gaat maken.
Men huurt voor een maand of langer een aantal pagina’s die als rubrieksadvertenties in een database worden ondergebracht; denk aan rubrieken als Boatview, Carview, Artsview en Houseview. Daarnaast komen er hobby- en persoonlijke rubrieken. Voorbeelden zijn Familyview, Babyview. Holidayview en Animalview. Voor (bijna) alles wat het publiek op Internet wil zetten, is wel een index/rubriek bedacht.
Eenvoud
De sleutel tot deze popularisering van het ontwerpen van Internet-pagina’s is de simpele software van Easy View. Qua functionaliteit biedt deze software weinig bijzonders. De kracht ligt echter in de grote eenvoud. Vijf keer een (functie)toets indrukken en de Internet-pagina is klaar. Zonder dat de consument iets van Windows of html hoeft te weten, kan deze zelf zijn webpagina’s samenstellen.
Foto’s en teksten in twee talen zijn met twee simpele muisklikken op een pagina te zetten. Het systeem werkt het beste met een digitale camera of scanner. Wie alleen een PC heeft, kan beelden invoeren door plaatjes van een diskette met meer dan foto’s te gebruiken. Ook op Internet zelf staat beeldmateriaal dat als illustratie valt te gebruiken.
Wie echter een foto van bijvoorbeeld zijn huis op Internet wil plaatsen, is aangewezen op de digitale camera of scanner. Vooral digitale camera’s zijn nog nauwelijks bij consumenten te vinden. Maar de camerafabrikanten denken dat dit snel zal veranderen. Silderhuis hoopt hierop in te spelen met zijn nieuwe onderneming Tradeview (http://www.tradeview.com). De Twentse ondernemer is bepaald ambitieus. Hij probeert overal ter wereld via eigen vestigingen het Tradeview-concept aan de man te brengen. Zo zit hij al in Los Angeles en Moskou met eigen kantoortjes.