Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Receptenboek’ moet nieuwe werken uitleggen

26 november 2009 - 13:213 minuten leestijdAchtergrondCarrièreE-office
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Hoewel het nieuwe werken langzaamaan terrein wint, werkt het nog lang niet overal even goed. Dat zegt directeur Roland Hameeteman van ict-dienstverlener e-office. Managers zouden hun personeel nog steeds beoordelen op hun aanwezigheid in plaats van de resultaten die ze behalen. Het ‘Klein receptenboek voor het nieuwe werken' moet daar verandering in brengen.

Volgens de auteur voelen veel werkgevers zich aangesproken door het tijd- en plaatsonafhankelijk werken, maar weten zij niet hoe ze het in hun eigen bedrijf kunnen invoeren. De 49 ‘recepten' in het boek moeten daarover duidelijkheid scheppen. Hameeteman doet dat met hoofdstukken als ‘Coupe kritiek' en ‘Pittige visieschotel'.

Het zou vooral belangrijk zijn dat kenniswerkers de ruimte krijgen hun werk naar eigen goeddunken te doen. ‘Managers zullen hun medewerkers moeten vertrouwen en anders aansturen', aldus de directeur.

Informatiebrij

In recept 23, ‘Informatiebrij', legt hij uit wat de nieuwe werker nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Overal toegang tot alle informatie zou een absolute voorwaarde zijn. Niet alleen door gegevens schriftelijk vast te leggen, maar ook door ervoor te zorgen dat werknemers elkaar kunnen bereiken. ‘En dat kan dus ook als je bij de klant zit. Mits je toegang hebt tot de kennis en ervaring van je collega's. Dan zit je dus feitelijk niet alleen bij die klant, maar met je hele organisatie', schrijft de auteur.

Overigens zou het niet nodig zijn alle adviezen volledig over te nemen. Hameeteman: ‘In elke organisatie zal het er anders uitzien. Het is afhankelijk van het soort werk dat er wordt verricht, van de omgeving, van de mate van automatisering, maar vooral van de mensen.'

Ervaringen

Het boek 'De kracht van mensen' dat eveneens door Hameeteman geschreven werd, kwam begin dit jaar uit. Daarin beschrijft hij onder andere hoe managers hun werknemers kunnen helpen het beste uit zichzelf te halen. De auteur maakt daarbij gebruik van ervaringen die hij opdeed sinds de start van zijn bedrijf in 1991.

Drie suggesties

Een greep uit de adviezen van Roland Hameeteman:

– Leer te vertrouwen op je medewerkers. Bespreek verwachtingen en meet iemands prestaties daaraan af. Let niet alleen op financiële prestaties, maar ook op nieuwe kennis of vaardigheden die de medewerker heeft opgedaan.

– Organiseer het werk zo, dat collega's regelmatig contact met elkaar hebben. Teams waarvan de leden elkaar kennen, werken beter samen. Kom tijdens een project dus minstens een keer bijeen.

– Zoek een groeicoach die werknemers helpt bij hun persoonlijke ontwikkeling. Hij kan helpen bij het ontdekken van interesses en ondersteunt het groeiproces.

Meer over

HNW

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‘Manager moet werknemer vrijheid geven’

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    Vrijheid voor de kenniswerker!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs