Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ZZP’er blijft liefst offline netwerken

18 juli 2011 - 13:29ActueelCarrière
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Zzp'ers halen in 65 procent van de gevallen hun klanten via offline netwerken en mond-tot-mondreclame binnen. Slechts 10 procent van de opdrachten wordt via sociale netwerken gescoord. Wel zijn zzp'ers steeds vaker met hun bedrijf actief via social media. Dit blijkt uit het kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer.

Steeds meer zzp´ers zijn via sociale netwerken te vinden. 81,8 procent zit op LinkedIn, 38,6 procent is op Twitter te vinden en 34,1 procent van de zelfstandigen zit op Facebook. Hyves wordt nog maar door een klein aantal zzp'ers zakelijk ingezet (6,8 procent). Deze digitale netwerken worden steeds vaker gebruikt als acquisitiekanaal. Uit de vorige ZZP Barometer bleek al dat 25,4 procent van de zzp'ers via social media als LinkedIn, Hyves en Twitter af en toe klanten binnenhaalt. Tegenwoordig haalt bijna 10 procent van de zzp'ers het grootste gedeelte van zijn opdrachten binnen via digitale netwerken.

Zakelijk netwerk

Toch blijft tot op heden de belangrijkste manier voor het werven van opdrachten het offline netwerk. Zzp'ers komen hierbij voornamelijk aan opdrachten door mond-tot-mondreclame via hun klantenkring (34,4 procent) en een fysiek zakelijk netwerk (30,5 procent). Onderzoek van de Kamer van Koophandel wees onlangs uit dat 91 procent va de zzp'ers zijn opdrachten vooral via het eigen netwerk binnenhaalt.

Uit de ZZP Barometer blijkt bovendien dat bijna driekwart van de zzp'ers positief staat tegenover de ontwikkelingen van zowel de Nederlandse economie als de zzp-markt. Ook is ruim 80 procent van de zzp'ers van mening dat zijn onderneming zich positief zal ontwikkelen in de toekomst. De zzp'er geeft als reden voor de positieve kijk op de toekomst dat een groeiende groep bedrijven gebruikmaakt van een zogenaamde flexibele schil: hierdoor is er steeds meer behoefte aan variabele in plaats van vaste medewerkers.

Financiële buffer

Bijna tweederde van de zzp'ers heeft een financiële buffer om een periode zonder werk op te kunnen vangen. Maar liefst negen van de tien zzp'ers geeft aan hiermee een periode van zes maanden of langer te kunnen overbruggen. Opvallend is dat 40 procent van de zzp'ers zonder arbeidsongeschiktheidsvoorziening geen buffer heeft.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Helft ZZP’ers geeft opdrachtgever kerstcadeau

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Aantal ZZP’ers is in tien jaar bijna verdubbeld

    2 reacties op “ZZP’er blijft liefst offline netwerken”

    1. Martijn Meijer schreef:
      19 juli 2011 om 11:35

      Eigenlijk staat hier: “sociale media spelen steeds grotere rol bij acquisitie”. De waarde van sociale media is dat de ZZP’er ‘op de radar’ blijft en goed gevonden wordt. Hiermee heeft de ZZP’er krachtige PR-instrumenten in handen voor meer naamsbekendheid en een duidelijke positionering. Mits het sociale medium wordt ingezet om die content te delen die voor de doelgroep relevant en inspirerend is.

      Login om te reageren
    2. PietvSZ schreef:
      20 juli 2011 om 08:02

      Natuurlijk gaan zzp-ers steeds meer gebruik maken van sociale media. Maar komt dit in plaats van offline werven of is het een aanvyulling daarop? Die vraag wordt in het artikel onvoldoende belicht, je zou uit de tekst zelfs de indruk kunnen krijgen dat het om een tegenstelling gaat in plaats van om een aanvulling. In de meeste branches lijkt me, dat het niet om online werken of offline werken gaat, maar om de combinatie van de twee, die in deze tijd succes kan brengen. Met sociale media kun je snel een groot netwerk opbouwen, dat je met ondersteunende offline activiteiten kunt omzetten in nieuw werk, dat je anders niet gehad zou hebben. Terecht dat steeds meer zzp-ers daar op inzetten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs