Regelmatig laait de discussie op over het doel en de functie van de homepage. Ook bij overheden. Heeft de homepage nog bestaansrecht of moeten we naar andere structuren?
‘Ik kan die pagina niet vinden…'
‘Snap helemaal niets van de structuur van deze website…'
‘k weet dat-ie er moet zijn, maar zoek me suf naar dat product…'
Herkenbaar deze reacties? 75 procent van je bezoekers haakt na drie pogingen af als ze niet snel de gewenste informatie vinden. ‘Don't make me think', noemt deskundige en webdesigner Steve Krug dat. Dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat onbegrijpelijke organogrammen veranderen in sitemaps en dat we compromissen sluiten over de vraag welke afdeling een ‘rubriekje' krijgt op de homepage! Is dat de ultieme manier van klantbenadering? ‘I don't think so.'
Vandaag de dag doen opdrachtgevers, webdesigners en webbouwers hun uiterste best om een heldere navigatiestructuur te ontwerpen. In feite verplaatsen we ons in de gedachtegang van de bezoeker en proberen we een structuur te bedenken die ‘iedereen' begrijpt. Alsof we allemaal uit dezelfde doelgroep komen. Tegelijkertijd zien we internettechnieken én gebruikers evolueren en nemen de interactieve mogelijkheden en de kwaliteit van webpagina's zienderogen toe. Dat brengt ons bij de vraag: bewegen we mee of houden we vast aan vastgeroeste principes?
Kijk ik naar mezelf dan realiseer ik me dat mijn surfgedrag drastisch is veranderd. Rondneuzen of surfen (term die aan erosie onderhevig is) is aan mij niet besteed. Nee, ik ga doelgericht en functioneel te werk. Waar ik vroeger tientallen pagina's in m'n lijst met favorieten had staan, red ik het nu met slechts één gepersonaliseerde startpagina met feeds naar favoriete websites. ‘Terwijl ik toch een representant ben in de categorie heavy-users.'
Met de mogelijkheden van feeds als rss en atom, widgets en websyndicatie gaan we een richting op dat gebruikers zelf clusters of blokken informatie ‘spotten' en in hun persoonlijke pagina zetten. De bekendste voorbeelden zijn iGoogle en Netvibes. Heb je weinig tijd en moet je a tempo op de hoogte blijven (need to know), dan combineer je verschillende webfeeds en creëer je één gepersonaliseerde startpagina als wegwijzer voor werk, privé en fun.
Sites die uitgebreide personalisatie koppelen aan feeds, nieuwsbrieffaciliteiten en een goede interne zoekmachine, genieten mijn voorkeur. Het duurt niet lang meer voordat ook de ‘gemiddelde' gebruiker hier zijn weg in weet te vinden. Als ik een afwasborstel zoek in de supermarkt, dan loop ik toch ook niet eerst langs de groente-, fruit- en broodafdeling? Zoiets verwacht ik ook van aanbieders van websites. Zorg ervoor dat gebruikers gepersonaliseerde pagina's kunnen creëren (personalisatie en structuur) of biedt informatie aan via een feed die gebruikers in hun eigen homepage kunnen opnemen.
Uiteraard is deze column niet compleet als ik geen goed voorbeeld kan aandragen. De nieuwssite bij uitstek is de BBC en deze site is in 2008 volledig gereviseerd. Biedt bijna alle opties die in deze column staan, tot en met persoonlijke kleurstelling aan toe!
Kijk en vergelijk bij www.bbc.com
Stelling: de klassieke structuur van een website (à la carte) als verschijningsvorm verdwijnt naar de achtergrond en maakt plaats voor een omgeving waarin de bezoeker zelf aan de touwtjes trekt en in zijn informatiebehoefte voorziet (buffet) door middel van personalisatie, (web)feeds en e-mailfaciliteiten.
Kortom, ben je betrokken bij een heroriëntatie van je website(s) neem dan deze vragen in overweging:
- 1. Wie zijn mijn bezoekers?
- 2. Wat is hun informatiebehoefte?
- 3. Op welke manier willen zij deze informatie aangeboden krijgen?
Na het verkrijgen van de antwoorden op deze vragen is het vervolgens de kunst van de eAmbtenaar om de wensen van de burger en de doelstellingen van de overheid op elkaar af te stemmen.
Ron Zwetsloot
Voorzitter Cascadis
www.cascadis.nl
Ron, misschien een mooi voorbeeld voor je: de stad Nottingham: http://www.nottinghamcity.gov.uk. Die site biedt de mogelijkheid om de widgets op de voorpagina aan te passen. Alleen zijn ze helaas nog niet te verplaatsen naar je eigen Netvibes …
De uitdaging zal zijn om overheidssites ‘portabel’ te maken. Dus op de eigen site voorzieningen aanbieden, die echter ook gebruikt kunnen worden in andere sites (bijv. via widgets, feeds, etc.). Sites zouden niet alleen beoordeeld moeten worden op usability, maar ook op re-usability, dus of onderdelen herbruikbaar zijn.
Volgens mij zouden overheidsorganisaties uiteindelijk drie sites moeten hebben: een informatiesite (zoals je hierboven beschrijft), een loket en een modulair participatieplatform. Meer daarover in mijn blog: http://www.ambtenaar20.nl/?p=3436