United Pan-Europe Communications (UPC) wil zijn breedband-Internet-dochter Chello in het tweede kwartaal van dit jaar naar de beurs brengen. Er worden noteringen aangevraagd aan de Amsterdam Exchanges en aan de Amerikaanse Nasdaq.
Via een wereldwijde aanbieding komen er gewone A-aandelen enAmerican Depository Receipts op de beleggingsmarkt.
Chello biedt momenteel breedband-Internet-toegang in zeven landen in Europa en ‘Australasia’. Op 3 maart had de UPC-dochter 153.580 abonnees, waarvan ruim 97,5 procent particuliere consumenten. Het aantal abonnees steeg in 1999 met maar liefst 397 procent.
UPC-directeur Mark Schneider zei vorige week nog te verwachten dat de beurswaarde van Chelloper abonnee hoger zal komen te liggen dan die van concurrent World Online, die afgelopen vrijdag een beursnotering kreeg. Dat komt volgens Schneider omdat bij Chello de inkomsten per abonnee vele malen hoger zijn. World Online heeft zo’n 1,9 miljoen abonnees, maar een groot deel daarvan heeft ingetekend op gratis Internet-diensten.
Chello is waarschijnlijk de eerste van drie UPC-poten die verzelfstandigd worden. Naast de breedband-Internet-aanbieder zal later dit jaar, of uiterlijk begin volgend jaar, Priority Telecom naar de beurs worden gebracht. Deze telecom-aanbieder van UPC zal binnen een jaar of twee worden gevolgd door een derde afsplitsing, waarin alle media-activiteiten van UPC worden samengebracht. Onlangs werd bekend dat UPC een bod heeft uitgebracht op de SBS Broadcasting, moeder van de commerciële televisiezender SBS6.
Al deze ontwikkelingen kunnen blijkbaar rekenen op veel steun bij de beleggers. De koers van de UPC-aandelen is dusdanig gestegen dat vanaf vandaag elk ‘oud’ aandeel wordt ingewisseld voor drie nieuwe.