De Japanse elektronicagigant Sony gaat Internetbankieren. Het concern verwacht dat binnen drie jaar de nieuwe activiteiten winstgevend zullen zijn. Voor de webbank heeft Sony een alliantie gesloten met Sakura Bank en de Amerikaanse investeringsbank JP Morgan.
Zij nemen een belang van achtereenvolgens 16 en 4 procent in de nieuwe onderneming. Consumenten kunnen vanaf begin 2001 bij Sony terecht voor het Internetbankieren.
Het startkapitaal van de nieuwe bank bedraagt omgerekend bijna 800 miljoen gulden, waarvan Sony bijna 650 miljoen inbrengt. Sony was in de financiële wereld al actief als levens- en schadeverzekeraar en als Internetmakelaar, maar wil met de bank een volwaardige speler worden. Door de samenwerking met Sakura krijgt Sony de beschikking over de geldautomaten van de bank in winkels, volgens een woordvoerder een belangrijke reden om met Sakura in zee te gaan.
Voor Sakura Bank, dat in april 2002 samengaat met branchegenoot Sumitomo Bank, is het de tweede bankalliantie met een technologiebedrijf. Eerder deed de bank dat met computerfabrikant Fujitsu. Sakura is overigens van plan om ook zelf een Internetbank op te richten.
Gisteren ontvouwden het Japanse elektronicaconcern NEC en de Franse bank Société Générale plannen voor beurshandel via Internet. Zij willen in de herfst van dit jaar beginnen.