Ring!Rosa Products, leverancier van ‘Internet-enabled computer-telefonie’, is twee weken later dan gepland naar buiten gekomen met – rode – jaarcijfers. De onderneming verliest over 1999 een verlies van 13 miljoen euro, tegenover een verlies van 5,6 miljoen euro in 1998.
Het bedrijf schrijft de rode cijfers toe aan zeer hoge investeringen in het marktgereed maken van nieuwe producten. Het kostenniveau stond niet in verhouding met de omzetontwikkeling. De omzet steeg in 1999 met ruim 30 procent naar 4,4 miljoen euro, tegen 3,4 miljoen in 1998. Daarnaast zijn er een aantal strubbelingen in de bedrijfsvoering. Een stroef verlopende integratie van techniek en marketing heeft ervoor gezorgd dat producten later dan verwacht op de markt werden gebracht. Ook kostte een reorganisatie het bedrijf nogal wat voorzieningen.
Ring!Rosa heeft zich voorgenomen om Online Transactie Systems in Nederland en Open Technology Services in Engeland te verkopen. Door deze verkoop zal het aantal personeelsleden met 55 dalen van 126 naar 71 medewerkers. Verder is het aantal medewerkers teruggebracht tot een kernstaf met de capaciteiten om een nieuwe strategie van de onderneming te ondersteunen. Ook is een nieuw managementteam aangesteld.
In 1999 heeft de firma veel geïnvesteerd in productontwikkeling. In 2000 verwacht het bedrijf een betere omzet te behalen met de ontwikkelde producten, waaronder software die allerlei vormen van communicatie (fax, email, Internet, spraak en data) integreert, één-nummer-diensten en telefoonkaarten die telecom-bedrijven in staat stellen om scherpe tarieven aan te bieden. Halverwege mei zal het bedrijf met concrete prognoses voor 2000 naar buiten treden.