Na de spectaculaire val van de technologie-koersen vorige week werd het gister spannend hoe de introductie van de Duitse Internet-aanbieder T-Online zou verlopen.
Na een kleine koersdaling bij het openen van de beurs steeg het aandeel sterk. Het sloot uiteindelijk gisteren op een koers van 37,50 euro, een stijging van 39 procent ten opzichte van de introductie op 27 euro. Topman Ron Sommer van Deutsche Telekom het moederbedrijf van de Internet-aanbieder noemt T-Online de Daimler onder de Internet-fondsen, waarmee hij een vergelijking maakt tussen de Duitse Internet-aanbieder en de solide Duitse autofabrikant.
De beursintroductie trok veel aandacht, omdat het sinds kort aanzienlijk slechter gaat met technologiefondsen. Toch werd het aandeel twintig keer overschreven; bijna twee miljoen investeerders probeerden een aandeel te bemachtigen. Het succes van gisteren wordt door veel handelaren toegeschreven aan de lage introductiekoers van het aandeel. Ook ondersteunden de bij de introductie betrokken banken de eerste dag het aandeel met grote aankopen.
T-Online is op dit moment marktleider binnen Europa met vijf miljoen klanten en groeit nu nog met 250 duizend nieuwe klanten per maand. Ook is het een van de weinige aanbieders die tot nu toe winst wist te behalen. Dat tij lijkt te keren, omdat onlangs via ingewijden in T-Online naar buiten kwam dat T-Online in de eerste twee maanden van dit jaar een verlies van zes miljoen mark heeft gemaakt. Algemeen wordt verwacht dat gratis Internet-toegang en prijsdalingen door concurrentie in de telefoniediensten het succes van T-Online in de toekomst onder druk zullen zetten. Op dit moment haalt de aanbieder 90 procent van zijn inkomsten uit Internet-toegang.
Het bedrijf onderzoekt nu of het e-handel en advertenties als nieuwe inkomstenbronnen kan aanboren. Wat betreft e-handel heeft de Duitse isp al wat initiatieven ontplooid. Mei vorig jaar is T-Online een winkel-portaal gestart, dat in januari tweehonderd winkels omvatte. In juni kwam het bedrijf met een online-boekhandel. Dit jaar kocht het aandelen in Atrade, een online-veiling. Ook probeert T-Online de mobiele activiteiten te verbreden door een aandeel van 40 procent te nemen in T-Mobile, eveneens een dochter van Deutsche Telekom. T-Mobile bood in oktober 1999 als eerste de mogelijkheid om mobiel bankinformatie op te vragen.