De ontwikkeling en verkoop van webportalen blijkt Hummingbird Communications, leverancier van bedrijfsinformatiesoftware, een enorme omzetgroei te hebben opgeleverd.
De andere kant van de medaille is echter dat de webportalenhandel een forse claim legt op de investeringen in onderzoek en ontwikkeling, waardoor de onderneming de nettowinst zag afnemen.
In het op 31 maart afgesloten tweede kwartaal boekte Hummingbird een omzetstijging van 66,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. De omzet kwam uit op 57 miljoen dollar. De nettowinst nam in hetzelfde kwartaal echter af van 1,9 miljoen naar 1,7 miljoen dollar. De kosten van onderzoek en ontwikkeling stegen in het tweede kwartaal met maar liefst 146,4 procent tot 9,5 miljoen dollar.
De Canadese onderneming voegde in het tweede kwartaal enkele interessante klanten toe aan haar bestand voor de levering van informatieportalen: luchtvaartmaatschappij Swissair, farmaceutisch bedrijf Smithkline Beecham en advocatenkantoor Clifford Chance.