Analisten schatten de marktwaarde van UPC-dochter en beoogd beursganger Chello op drie tot vier miljard euro, nog niet de helft van wat het bedrijf begin deze maand waard was. Volgens de krant wil Chello met een emissie van 10 procent van de aandelen nu vierhonderd miljoen euro ophalen. Een abonnee is dan ‘slechts’ zo’n 32.500 euro waard.
De daling van de waarde van Chello kent verschillende oorzaken. Om te beginnen de algehele daling van Internet- en Internet-gerelateerde aandelen. Ook spelen de mega-verliezen van moeder UPC mee: één miljard euro in het eerste kwartaal. De opbrengst van de beursgang van Chello zou bij de huidige koers net genoeg zijn om anderhalve maand verliezen op te vangen.
Voor zover bekend wil UPC nog steeds deze maand 10 procent van zijn Internet-dochter naar de beurs brengen, ondanks de voor de tweede maal gehalveerde geschatte waarde. Chello krijgt een notering aan de Amsterdamse AEX en de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq. Goldman Sachs (joint bookrunner), Morgan Stanley (global coordinator) en ING Barings (listing agent Amsterdam) begeleiden het bedrijf naar de beurs.
Chello had er al voor gekozen nu slechts een beperkt deel van het bedrijf naar de beurs te brengen vanwege de huidige lage koersen. Een groter gedeelte zal aan de beurs worden geïntroduceerd als het emissieklimaat is verbeterd.