Het failliete Boo.com heeft gezelschap gekregen van het Britse Internet-bedrijf Net Imperative, dat een reeks van sites verzorgt met financieel en technologisch nieuws en services.
Het bedrijf ging zes maanden geleden van start met 843 duizend dollar investeringskapitaal van de bank Durlacher, maar de financiële instelling trok zich vrij snel weer uit het initiatief terug. De aandelen Durlacher maakten daarop een koersval van 11,6 procent.
Volgens de directie van Net Imperative is de snelle uitbreiding van het bedrijf over de afgelopen maanden een foute keuze geweest. Dit is overigens een bekend scenario bij dotcom-bedrijven. De hoge bedragen die worden besteed aan personeel, huisvesting en advertentiecampagnes putten de financiële reserves in rap tempo uit. Weliswaar zijn investeerders steeds meer op hun hoede bij het selecteren van veelbelovende Internet-bedrijven, maar waarschijnlijk is dat Boo en Net Imperative slechts de eerste in een reeks van slachtoffers zijn binnen de Internet-economie.
Volgens Kpmg, dat het faillissement van Boo begeleidt, moet het falen van dergelijke dotcoms worden beschouwd als waarschuwing aan het adres van startende online bedrijven.
Vorige week voorspelde Pricewaterhouse Coopers dat één op de vier Internet-bedrijven in het Verenigd Koninkrijk binnen zes maanden zonder geld zal zitten. Volgens PwC reageren de Internet-bedrijven te klassiek op de hachelijke situatie. Of ze hopen dat de omzet op een of andere wijze gewoon weer zal stijgen, óf ze snijden in paniek fors in de kosten. Het terugbrengen van de marketing-uitgaven kan echter volgens de accountants-organisatie catastrofaal zijn voor de omzetontwikkeling op de langere termijn. Volgens PwC moet veel eerder worden ingegrepen als blijkt dat de bedrijfsplannen van Internet-bedrijven niet goed uitpakken.