Databasegigant Oracle heeft over het afgelopen kwartaal een winstspurt kunnen maken, met name dankzij de groei in de verkoop van crm-systemen (customer relationship management). Het netto-resultaat steeg met een spectaculaire 76 procent naar 926 miljoen dollar.
De verkoop van crm-software steeg met maar liefst 161 procent. Ook de verkoop van applicaties ging met een plus van 61 procent naar 447 miljoen dollar over rozen. Volgens de financiële man van Oracle, Jeff Henley, overtreffen de cijfers de eigen verwachtingen. "Het is meer dan ik voor mogelijk had gehouden." Dat Oracle een belangrijk deel van zijn imposante groei heeft te danken aan crm, is niet toevallig. Systemen voor het beheer van klantrelaties gaan als zoete broodjes over de toonbank, evenals toepassingen voor e-commercie.
De rooskleurige cijfers zorgden voor een winst per aandeel van 0,31 dollar. De analisten hadden gerekend op een winst van 0,25 dollar per aandeel. De verkoop van database-software bleef vergeleken met die van crm-software met 12 procent relatief achter, maar Oracle slaagde er volgens cijfers van IDC in zijn aandeel op deze markt uit te bouwen naar ruim 42 procent. Oracle is daarmee ruim twee keer zo groot als zijn naaste concurrenten.